Tapahtumia - Events

_____________________________________________________________________________

TAPIO LEHTISEN YKSINPURJEHDUS MAAPALLON YMPÄRI ALKOI

MR. TAPIO LEHTINEN PARTICIPATES THE GOLDEN GLOBE RACE AROUND THE WORLD WITHOUT ANY STOPS

 

Mediassa on kohtalaisen hyvin kerrottu Tapio Lehtisen erinomaisesta hankkeesta - osallistumisesta Golden Globe Race-purjehdukseen. Kilpailijat purjehtivat pysäytyksittä ja ilman ulkopuolista apua maailman ympäri samalla tavoin kuin Sir Robin Knox-Johnston 50 vuotta sitten. Hän voitii tuolloin kilpailun Suhailillaan. Vaatimukset ovat kovat: ruokaa ja vettä pitää olla noin 9 kuukaudeksi, maissa ei käydä ja yhteydet muuhun maailmaan ovat vähäiset. Kilpailijoita seurataan satelliittien avulla ja tietysti hätätapauksissa autetaan. 

Ilmoittautuneita veneitä on 19. Miehistöt ja veneet kokoontuvat Falmouth'issa Englannissa kesäkuussa. Falmouth'ista veneet purjehtivat Ranskaan Les Sables d'Olonne'en, mistä startti kilpailuun on 1. heinäkuuta. Sir Robin Knox-Johnston osallistuu Suhaili-veneellään siirtopurjehdukseen. 

Tapio Lehtisen vene on Sparkman & Stephensin suunnittelema  Gaia-36, jonka italialainen Cantiere Benello-veistämö rakensi 1965. Lehtisen vene sai nimen Asteria; kreikkalaista mytologiaa, naishahmo, jolla oli useita olomuotoja. Vene on perusteellisesti uudistettu, pitkittäis- ja poikittaisjäykkääjiä ja väliseiniä lisätty, kansi rakennettu uudelleen, kabiinin sisäänmenoon on tehty suojakupu ja muuta vastaavaa. Ruostumattomasta teräksestä tehty peräsinpinna on  vaikuttavan vankka.

Vene on mitoiltaan ja rungonmuodoiltaan kuin pitkäkölinen Swan 36. Kajuutassa on sujuvalinjainen doghouse, mikä antaa lisää seisomakorkeutta. 

Asteria oli perjantaina 25. toukokuuta NJK:n satamassa Blekholmenilla ja siihen pääsi tutustumaan. Maston sijasta kannella oli hätäriki, joka kaikkiin veneisiin piti suunnitella ja pystyttää.

Vene laivataan tiistaina 28.toukokuuta Englantiin. Asteria purjehtii NJK:n lipun alla.

Asterian numero on 6 alleviivattuna, siis kuutosluokan veneen symboli. Lehtinen kertoo lisänneensä viivan numeron alle kysymättä mitään järjestelykomitealta. Keulakannen ja myös isopurjeiden yläosan pitää olla keltaiset näkyvyyden vuoksi.

Muista Tapio antiikin slogan Festina Lente - nyt musiikkitermi, mutta alunperin tarkoitti Kiiruhda rauhallisesti ja olet ensimmäisenä perillä.

Veneiden lähtö on tallennettu ja löytyy täältä   -   The start is found here: https://www.facebook.com/goldengloberace/videos/2124865280876098/

 

 


KAKSI MAINIOTA KIRJAA VIROSTA  -  TWO EXCELLENT BOOKS DESCRIBING SAILING SPORT IN ESTONIA

Sattumalta löytyi kaksi kirjaa, joissa kuvataan purjehdusurheilua Eestissä. 

Vanhempi on 1955 painettu Purjesport, koostanud A. Irak. Julkaisija Eesti Riiklik Kirjastus Tallinnassa. Kirja on monipuolinen purjehtimisen kuvaus - se alkaa historialla, kattaa venetyypit, niiden konstruktiot, kilpapurjehduksen niksit, meriteiden säännöt ja paljon muuta lähes 400:lla sivulla. 

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että kirjasta selviävät myös Neuvostoliitossa hyväksytyt veneluokat. Ne olivat Star, Louhi, 5.5 R, L4, L6, 8CR ja K. 

Star, Louhi ja 5.5R olivat mittasääntöjen mukaiset. L4 oli pienempi versio L6:sta, joita purjehtii edelleen. L4:n purjeala oli enintään 45 m2, L6:n 60 m2. 8CR oli hieman suurempi kuin L6, leveämpi ja sisätiloiltaan laajempi. K oli suurin - purjeala noin 100 m2 ja uppouma 15 tn. L6 luokan veneitä esiintyy mm Viaporin Tuopin kuvissa useina vuosina. 

Kirjassa on omistajan Sulho Aarman exlibris ja signeeraus - hän on hankkinut kirjan kesällä 1955.