Veneitä tarjolla - Boats for sale

Monet veneet etsivät uutta omistajaa - tässä muutamia esimerkkejä. Nämä veneet ovat nähneet monia ulapoita ja tulleet toimeen erilaisten omistajien kanssa. Jotkut ovat priimakunnossa, jotkut tarvitsevat osaavaa omistajaa.

Näiden lisäksi on tarjolla useita kilpaveneitä: kuutosia (6 mR) ja kahdeksikkoja (8 mR) sekä monia luokkaveneitä.

*************************************************************************************************************

Several classic boats are seeking for the new owner, below are some examples. These boats have seen lot of waves, and they seem to be good survivors. Now they need a new owner, who understands classic boat's soul and is capable for creating the new life for them.

There are also many racing boats for sale: several six metres (6 mR) and some eight metres (8 mR).

*************************************************************************************************************

Purjevene s/y AURA myytävänä - Offshore yacht s/y AURA is for sale !

     s/y AURA on rakennettu Wileniuksen telakalla Porvoossa 1963. Suunnittelija on Jarl Lindblom. AURA kuuluu Suomen Klassikkoveneiden rekisteriin ja sille on myönnetty historiallisten veneiden K-merkintä.

AURAN historia on hyvin tunnettu ja kaikki tiedot löytyät tästä linkistä  www.syaura.fi

Tarkempia tietoja antaa Mikael Aminoff, sähköpostiosoite  mikael.aminoff@pp1.inet.fi

     s/y AURA was constructed by Wilenius Boat Yard in 1963. Designer was the famous Jarl Lindblom. s/y AURA is included in the Finnish Classic Boat Register, and last year she was granted by special K-mark (Classic-marking system for historically significant boats).

The history of AURA is well documented and all information will be found here 

www.syaura.fi

For more information, please take contact with Mr Mikael Aminoff, E-mail  mikael.aminoff@pp1.inet.fi

******************************************************************************************************

MOOTTORIVENE KIVA MYYTÄVÄNÄ

Nestori Seppälä rakensi vuonna 1939 Summassa moottoriveneen kauppanuvos Aleksei Mitrolle. Vene laskettiin veteen Jyväskylässä kesäkuun 4. päivänä 1939, ja on ollut Päijänteellä siitä lähtien. Vene on nimeltään KIVA

Kivan piirustukset ovat Ruotsista - ne teki C.G. Pettersson. Runko on oregon-mäntyä ja petsattu mahongin väriseksi. Kajuutta on mahonkia. Alkuperäinen moottori, raskas Wickström, on vaihdettu aikoja sitten, ja nykyinen marinoitu Volvo Amazonin kaksilitrainen bensiinikone antaa  vauhtia parhaimmillaan 20 solmua. Matkanopeus on 13-15 solmua. Veneen sähköt on äskettäin uudistettu ja pinnat on kunnossa. 

Kiva on hyvässä kunnossa, kuten kuvista näkee. Sufletti on uusi ja kajuutan patjoilla kelpaa istua. Kajuutassa asustelee kaksi persoonaa mukavasti.

Veneen omistaja Erkki Fredrikson Jyväskylästä antaa tarkempia tietoja esimerkiksi puhelimella numerosta 014-612896 ja sähköpostilla erkki.o.v.fredrikson@gmail.com

Nestori Seppälän veneitä ei ole kovinkaan montaa jäljellä, ja Kiva kuuluu sotia edeltävien aikojen harvinaisuuksiin. 

Mainittakoon, että Suomessa on toinenkin C.G. Petterssonin suunnittelema Kiwa-niminen vene, mutta tämän nimi kirjoitetaan fiinimmin W-kirjaimella. Sekin on 1930-luvulta.   

**************************************************************************

Cendrilon, harvinaisuus Ruotsista  ***  Cendrilon, the Swedish classic sailyacht

Cendrillonin omistajat, Heikki Häyhä ja Tommi Tikanoja Helsingistä, ovat  valmiit luovuttamaan Cendrillonin uudelle omistajalle, joka voisi ottaa tämän historiallisesti arvokkaan veneen hoitaakseen.

Cendrilon, valöörivene 1898, Albert Andersson, rakentanut Norrtälje Nya Båtbyggeri
Cendrilon, 1898, designer Albert Andersson and built by Norrtälje Nya Båtbyggeri

 

Cendrilon on ilmeisesti maamme ainoa valöörivene ja sellaisena arvokas säilytettävä alus. Vene tarvitsee perusteellisen kunnostuksen, mutta on saatettavissa entiseen malliinsa. Cendrilon on hyvin suojattuna hallissa Puotilan lahdella.

Cendrilon is evidently the one and only valeur-yacht still existing in Finland.

Omistajien yhteystiedot ovat  -  The owner's contact info:

Heikki Häyhä (email heikki.hayha@metropolia.fi),  ja  Tommi Tikanoja (email tommi.tikanoja@welho.com)

******************************************************************************************************

Cendrilon, valöörivene 1898, Albert Andersson, rakentanut Norrtälje Nya Båtbyggeri
Cendrilon, 1898, designer Albert Andersson and built by Norrtälje Nya Båtbyggeri
Foto: Aleksi Koskelin
Cendrilon, kuva todennäköisesti ensimmäisestä vesillelaskusta
Cendrilon, evidently photo of the first launching 1898
Photo: Aleksi Koskelin
Cendrilon Hki HSS 2010

MOOTTORIVENE FESTINA LENTE

Vene on rakennettu 1938 jyväskyläläiselle kauppaneuvos Hanna Parviaiselle. Parviaisen kuoltua 1938 vne siirtyi Enso Gutzeitille ja edelleen Stora Ensolle. Nykyinen omistaja (2020) Eero Hietalahti Imatralta on kunnostanut veneen alkuperäisen mukaiseksi.

Veneessä on edelleen alkuperäinen kaksisylinterinen  Wickström-moottori.

Vene oli esillä Helsingin venemessuilla 2018.

Veneen veistäjä oli Edvard Rosqvist, jolla oli venetelakka ja veistämö Muuratsalossa. Edvard Rosqvist oli syntynyt 1880 Porvoossa ja hän oli töissä Helsingissä sekä Nihtisaaren että  Blekholmenin veistämöillä jo ennen ensimmäistä maailmansotaa. Hän siirtyi 1920-luvun alkaessa Keski-Suomeen Muuratsaloon. Rosqvistin veistämöllä rakennettiin kymmenittäin veneitä  Keski-Suomen vesille. Sotiin saakka ne olivat enimmäkseen keskimoottoriveneitä, mutta hän teki muutaman purjeveneenkin.

Sodan jälkeen veistämöä jatkoivat Martti ja Ossian Rosqvist yhdessä, mutta myöhemmin Ossian yksinään.

Festina Lente on hyväksytty klassikkorekisteriin.

Omistajan yhteystiedot ovat: puhelin 040-5746807, sähköposti: eero.hietalahti@gmail.com