Moottoriveneitä Motorboats

Suomen ensimmäinen moottorivene ilmestyi Kotkaan 1889 - se tuotiin Englannista. Muutamassa vuodessa moottoriveneitä nähtiin kaikkialla eikä aikaakaan kun moottoreita ja veneitä alettiin valmistaa eri puolilla maata. Ensimmäiset moottorit olivat yksinkertaisia ja väljiä - sanottiin, että kyläseppä pystyy sellaisen rakentamaan. Niin he tekivätkin, rannikolla oli lukemattomia moottorifabriikkeja, jotkut toimivat pitkään toiset tekivät vain muutamia koneita. Kun moottoreita oli tarjolla, rakensivat veistämöt veneitä. Nopeasti syntyi moottoriveneisiin erikoistuneita veistämöitä itäiselle Suomenlahdelle, Helsingin alueella, Turun seudulle ja Pohjanmaan kaupunkeihin.

Sadan vuoden aikana on moottoriveneitä tuotu ja viety suurin määrin. Niinpä vanhoja Suomessa valmistettuja veneitä on Ruotsissa, mutta toisaalta jonkin verran ruotsalaisia veneitä on Suomessa. Klassisten purjeveneiden arvostus näkyy myös vanhojen moottoriveneiden etsimisenä ja restaurointina. Näiden sivujen alussa olevassa taulukossa ovat Suomen vanhimmat veneet, ja siitä saa käsityksen jäljellä olevien vanhojen veneiden määrästä. Ei niitä kovin paljon ole.

En ole onnistunut kuvaamaan kaikkia vanhimpia veneitä ja siksi kuvakokoelma jäljempänä on hajanainen.

The first motorboat in Finland was seen in Kotka town in 1889 - it was imported from England to the paper mills in Kotka. In few years motors were built in numerous small factories and installed into boats. It was said that whoever blacksmith can construct so simple motors - and indeed they did ! In every country there were tens or hundreds of small workshops manufacturing motors, some produced only few but others grew up big factories. When motors were available, boatyards produced motorboats. Many of the boatyards specialized themselves into motorboats, especially in eastern Gulf of Finland, Helsinki, Turku region and in several regions in the Gulf of Bothnia.
During the period of hundred years from beginning of 1900 numerous boats have been exported and imported. Many boats produced in Finland have been exported into Sweden, and vice versa. Appreciation of old classic motorboats is now shown in restoration of motorboats, as well as sail boats. The table at the beginning of these pages listing the oldest Finnish boats gives an impressions of how many Finnish motorboats still exist. Conclusion is - not very many !
I haven´t succeeded to shoot pictures of all these oldest motorboats and therefore the picture collection is somewhat sporadic.

Piksborg taiteilija G. Philip'in kuvaamana. Kuvan lähetti merikapteeni Måns L.M. Suneson, joka omisti veneen Ruotsissa 1968-1985.
Piksborg painted by G. Philip. Picture was sent by Captain Måns L.M. Suneson, who owned the yacht in Sweden in 1968-1985.

 

 

Nopeita veneitä   -   Speed boats

Salonkiveneitä   -   Motor yachts

Matkaveneitä   -   Cruising boats

 Moottoreita       -      Motors

 

Mielenkiintoinen vene HSS:llä elokuussa 2009, ei aivan uusi. Ei tarkempia tietoja ja venekin on kadonnut HSS:ltä
Interesting boat at the harbour of Helsingfors Segelsällskap
Kone näyttää olevan kuulamoottori, Seffle ilmeisesti.
Motor seems to be a raw-oil
motor (tändkulemotorn), evidently Seffle