Moottoriveneitä Motorboats

Suomen ensimmäinen moottorivene ilmestyi Kotkaan 1889 - se tuotiin Englannista. Muutamassa vuodessa moottoriveneitä nähtiin kaikkialla eikä aikaakaan kun moottoreita ja veneitä alettiin valmistaa eri puolilla maata. Ensimmäiset moottorit olivat yksinkertaisia ja väljiä - sanottiin, että kyläseppä pystyy sellaisen rakentamaan. Niin he tekivätkin, rannikolla oli lukemattomia moottorifabriikkeja, jotkut toimivat pitkään toiset tekivät vain muutamia koneita. Kun moottoreita oli tarjolla, rakensivat veistämöt veneitä. Nopeasti syntyi moottoriveneisiin erikoistuneita veistämöitä itäiselle Suomenlahdelle, Helsingin alueella, Turun seudulle ja Pohjanmaan kaupunkeihin.

Sadan vuoden aikana on moottoriveneitä tuotu ja viety suurin määrin. Niinpä vanhoja Suomessa valmistettuja veneitä on Ruotsissa, mutta toisaalta jonkin verran ruotsalaisia veneitä on Suomessa. Klassisten purjeveneiden arvostus näkyy myös vanhojen moottoriveneiden etsimisenä ja restaurointina. Näiden sivujen alussa olevassa taulukossa ovat Suomen vanhimmat veneet, ja siitä saa käsityksen jäljellä olevien vanhojen veneiden määrästä. Ei niitä kovin paljon ole.

En ole onnistunut kuvaamaan kaikkia vanhimpia veneitä ja siksi kuvakokoelma jäljempänä on hajanainen.

The first motorboat in Finland was seen in Kotka town in 1889 - it was imported from England to the paper mills in Kotka. In few years motors were built in numerous small factories and installed into boats. It was said that whoever blacksmith can construct so simple motors - and indeed they did ! In every country there were tens or hundreds of small workshops manufacturing motors, some produced only few but others grew up big factories. When motors were available, boatyards produced motorboats. Many of the boatyards specialized themselves into motorboats, especially in eastern Gulf of Finland, Helsinki, Turku region and in several regions in the Gulf of Bothnia.
During the period of hundred years from beginning of 1900 numerous boats have been exported and imported. Many boats produced in Finland have been exported into Sweden, and vice versa. Appreciation of old classic motorboats is now shown in restoration of motorboats, as well as sail boats. The table at the beginning of these pages listing the oldest Finnish boats gives an impressions of how many Finnish motorboats still exist. Conclusion is - not very many !
I haven´t succeeded to shoot pictures of all these oldest motorboats and therefore the picture collection is somewhat sporadic.

Piksborg taiteilija G. Philip'in kuvaamana. Kuvan lähetti merikapteeni Måns L.M. Suneson, joka omisti veneen Ruotsissa 1968-1985.
Piksborg painted by G. Philip. Picture was sent by Captain Måns L.M. Suneson, who owned the yacht in Sweden in 1968-1985.

 

 

Meri-Viaporin veneiden paraati 17.6.2017

Nopeita veneitä   -   Speed boats

Salonkiveneitä   -   Motor yachts

Matkaveneitä   -   Cruising boats

Lintu - pikavene

Uudessakaupungissa on useita merkittäviä klassikkoveneitä - yksi niistä on pikamoottorivene Lintu. Vene on hyvä esimerkki 1920-1930 lukujen veneistä. Tamperelainen Pentti Keskinen on julkaissut artikkeleita Tampereen veneistä, ja hän on kirjoittanut myös tästä veneestä.

Veneen tilasi tamperelainen isännöitsijä ja kauppaneuvos Aleksi Hyppölä Helsingistä Emil Suortilta vuonna 1926. Sen piti olla nopea, sillä Hyppölällä oli kesähuvila Näsijärven rannalla ja sinne oli päästävä nopeasti kaupungista. Vene on luultavasti Emil Suortin piirtämä - hän rakensi tämän tyyppisiä nopeita veneitä. Veneeseen tehtiin kaksinkertainen pohja: kaksi mahonkilautakerrosta, joiden välissä on öljykangas.

Moottoriksi valittiin 15 hv:n  Scripps, kuusisylinterinen, joka antoi veneelle 26 solmun nopeuden. Sillä ajoi huvilalle puolessa tunnissa, kun laivakyyti olisi kestänyt kolme tuntia. Keskisen mukaan Lintu oli 1930-luvulla Näsijärven nopein vene.

 

Richard Bertramin, Raymond Huntin ja Carlo Rivan yhteistyötä

Suomalaisen Pursiseuran (SPS) laiturissa Helsingissä oli syyskuun 2020 puolivälissä mielenkiintoinen vene - Riva 20 Bertram Bahia Mar.

Richard Bertram oli menestynyt purjehtija, joka 1950-luvun lopulla kiinnostui myös  moottoriveneiden avomerikilpailuista. Hän pyysi nopeiden veneiden suunnittelijana nimeä saanutta Rayond Huntia piirtämään koviin keleihin sopivan avomeriveneen, ja Ray Hunt onnistui tehtävässä. Richard Bertram alkoi valmistaa veneitä ja niin syntyi Huntin syvä v-pohja, joka nopeasti valloitti maailman. Suomessa Huntin  pohjamallia käyttivät Vator Oy, joka rakensi niin kutsuttuja Vatorin "Huntteja", B-H. Johansson, joka suunnitteli ja valmisti Utö-mallistoa, sekä Jaakko Kiiski, jonka Heinlahden Veistämö valmisti Tiiskereitä. Nämä kaikki perustuvat Ray Huntin pohjaratkaisuihin.

Italialainen Riva-veneiden valmistaja Carlo Riva kiinnostui Bertramin veneistä, ja yhteistyön tuloksena syntyi Riva-mallisto, jossa veneiden rungot olivat Bertramin, tai oikeammin Ray Huntin, ja muut osat Rivan suunnittelemia. SPS:n laiturin Riva 20 Bertram on juuri näitä veneitä. Tätä mallia tehtiin 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa yhteensä 154 kappaletta, ja ainakin yksi niistä on siis Suomessa.

Amerikkalaiset ostivat koko Rivan-tuotannon, mutta vuonna 1998 italialainen Ferretti- yhtymä hankki sen takaisin Italiaan. Joidenkin tietojen mukaan kiinalaiset sijoittajat omistavat sen nyt.

 Moottoreita       -      Motors

 

Mielenkiintoinen vene HSS:llä elokuussa 2009, ei aivan uusi. Ei tarkempia tietoja ja venekin on kadonnut HSS:ltä
Interesting boat at the harbour of Helsingfors Segelsällskap
Kone näyttää olevan kuulamoottori, Seffle ilmeisesti.
Motor seems to be a raw-oil
motor (tändkulemotorn), evidently Seffle

Ares moottori

Moottori on Ares-tehtaan valmistama malli M ja hevosvoimia 3,5. Ares-tehtaan luetteloista ei tällaissta mallia kuitenkaan löytynyt. Vuoden 1930 luettelossa on 3,5 hv:n kaksitahtimoottori.  Ares-tehtaasta enemmän tietoa täällä

The motor in pictures is manufactured by Ares Company. The model is M, and the motor produces 3,5 hp.   Ares Ltd was founded in 1922 and it produced mainly motors, but also boats. The factory was active untill 1948. The founder Ernst Pohjanpalo was keen of fast boats, he participated in many races and designed and constructed himself sevaral excellent boats as well as motors. The factory was rather large, producing thousands of motors, of different size.