Telakoilla tapahtuu - Boatyards and docks

SYKSYN PIKALAUKAUKSIA  -  QUICK SHOTS IN SEPTEMBER

Kaksi löytöä Suomenlinnasta. Ensin Inga-Lill XXI, Nordisk 22 m2, suunnittelija Gösta Kyntzell, rakentaja Tolkis Slip 1932. Vene tarvitsisi kunnostusta.

Alempana englantilainen meriristeilijä Varen, G.L. Watson'in suunnittelema ja Moody & Sons-veistämön rakentama vuonna 1961. Erittäin hieno. Veneen puomi oli Janne Petterssonilla korjattavana. Varen on ilmeisesti seilannut nyt Itämerellä, sillä vene osallistui viime vuonna 2016 Tukholmassa Baltic Classic Master's-kilpailuun.

Raven on nostettu Suomenlinnassa ylös telakalle.

******************************************************************************************************************************************************

Two findings at Suomenlinna - Sveaborg. On the top Inga-Lill XXI, a Nordic 22 m2,designer Gösta Kyntzell, constructed by Tolkis Slip in 1932. Needs reparation.

The second yacht is Varen, a G.L.Watson 41 fr sloop, constructed by Moody & Sons, at Swanwick in 1961. Very nice. The boom is to be fixed at Janne Pettersson's boatyard.Varen participated last year, 2016, the Baltic Classic Master's regatta in Stockholm, Sweden.

Raven seems to overwinter at the Suomenlinna dock.

PORVOON TELAKOITA  -  BOAT YARDS AT PORVOO-BORGÅ 

 

Pikavierailu syyskuussa Wileniuksen telakalla ja Hamarin telakalla. Porvoon kaupunki ja Porvoonjoen suu ovat vanhoja telakka- ja veistämöalueita. Porvoonjoen suulla Hamarissa oli laivatelakka ja satama jo 1730-luvulla. Satamat palvelivat etenkin vahvaa sahateollisuutta ja kuljetuksia varten tarvittiin merikelpoisia aluksia. Kahdeksantoistasataaluvun lopulla havaittiin, että purjehtiminen on hauskaa, ja siihen tarvittiin veneitä. Niitä alettiin suunnitella ja rakentaa. 

Porvooseen perustettiin 1911 kaksi venetelakkaa ja veistämöä: Borgå Båtvarf Ab ja Girsnäs Ab (Finlands Segeljakter, 2003). Borgå Båtvarf'in teknisenä johtaja aloitti Gösta Kyntzell, joka kehittyi nopeasti yhdeksi Suomen parhaista veneiden ja laivojen suunnittelijoista.  

Borgå Båtvarf oli merkittävä veistämö vuoteen 1934 - silloin se paloi. Kaksi vuotta aikaisemmin Ludwig Wilenius oli perustanut oman veistämönsä Porvoon joen länsirannalle. Wileniuksesta  tuli nopeasti eräs Suomen tärkeimmistä veneiden veistäjistä. Ludwig Wileniuksen jälkeen Kaj Wilenius johti veistämöä ja telakkaa ja vuodesta 2004 Ivar ja Max Nordlund ovat jatkaneet telakan toimintaa.

Hamari on vanha teollisuus- ja satamayhdyskunta viitisen kilometriä Porvoosta etelään. Alueelle syntyi 1800-luvulla sahateollisuutta, ja Hamari oli oiva satama. Eklöf Oy:n sahat rakennettiin saarille Hamarin edustalle ja laivatelakka mantereelle. Eklöf oli suuri työnantaja - Hamariin nousi asuntoja usemmalle sadalle työntekijälle. 

Hamarin kylä on nyt eräs Suomen parhaiten säilyneitä teollisuusyhdyskuntia - pittoreskejä kujia ja taloja ja tarinoita asukkaista. 

Eklöfin laivatelakan ohella Hamarissa rakensi veneitä K.E. Löfgrenin perustama Hammars Båtvarf. Veistämö sai tekniseksi johtajaksi Gustaf Estlanderin. Sekä laivatelakka että veneveistämö jatkoivat pitkään sotiemme jälkeiseen aikaan. Eklöfin telakalla Hamarissa rakennettiin seitsemän sotakorvauskuunaria 1940-luvun lopulla.

Nykyisen Hamarin telakan perusti Herbert Lönnfors 1966, kun Eklöfin telakka lopetti. Nyt telakkaa pitävät Herbertin pojat - telakka tunnetaan nimellä Hamarin Telakka Lönnfors & Lönnfors. Heillä on pitkät traditiot - ne alkavat 1700-luvun alkupuolelta !

Porvoon alueen merkitystä lisää vielä se, että etelämpänä on ollut Tolkkisten satama- ja veistämö, Tolkis Slip. Eklöf Oy perusti sen Kuggsundetiin laivojen,  proomujen ja veneiden rakentajaksi 1864. Telakka ja veistämö lopetettiin 1964. . Gösta Kyntzell oli myös sen teknisenä johtajana.

 


Wilenius båtvarv 2017