Uhanalaisia veneitä - Endangered boats

 

Puuvenettä ei voi jättää hoidotta kovin pitkäksi ajaksi. Puuvene, joka jää avoimen taivaan alle ilman sadesuojaa on kohta hylky. Niille käy huonosti - ne paloitellaan moottorisahalla ja haudataan kaatopaikalle.

Puuvene, jota ei hoideta, kuuluu uhanalaisiin lajeihin, aivan kuten harvinainen kasvi- tai eläinlaji. Niille pitää luoda järjestelmä, joka auttaa pelastamaan arvokkaat yksilöt. Miten arvo määritetään ? Siihen löytyy varmasti ratkaisu jos niin halutaan. 

Useita puuveneitä on myytävänä, jotkut ovat odottaneet uutta omistaja jo pitkään. Kuinka niille käy, jos sellaista ei löydy ? Eräät veneet ovat kadonneet - minne ? Odottavatko ne korjaamista jossain ?

Eivät vain veneet ole uhanalaisia - historialliset miljööt eivät aina saa ymmärrystä kuntien ja kaupunkien taholta. Wileniuksen telakka Porvoossa on tästä esimerkki. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että telakalla sittenkin on elinmahdollisuudet Porvoon rantamaisemassa. Tähän paltaan piakkoin.

 

Wooden boat, which has been neglected and stays under open sky without a shelter, will soon be a wreck. They have a harsh fate - sooner or later they will be cut in pieces and buried in garbage dump.

These boats belong to the category of endangered species, just like plant and animal species. We  have no system to rescue valuable, classic boats. There should be economic and psychologic support  to help repairing and rebuilding classic vessels. There are many models in other countries.

Several wooden boats are for sale, some of them already years. What happens if they do not find a new owner ? Some of the old boats have simply disappeared - are they waiting for renovation or total collaps somewhere ?

Not only boats are endangered - also boatyards and harbours may get problems if the town council and civil servants do not understand the background for building    and repairing yachts. Example for negative attitude has been the Wilenius Boatyard in Porvoo (Borgå), which has suffered of the negative attitude of the city. However, now there seem to be some positive signals, but we will come back to this point soon.

________________________________________________________________________________

Uhanalaisia veneitä  -  Endangered boats

Jätkäsaaren tilapäisellä telakka-alueella Helsingissä on ketsi Corona huolestuttavassa tilassa. Vene on Arvid Laurinin piirtämä ja Valdemarsvik Båtvarv rakensi sen Ruotsissa 1962. Vene on ollut useita vuosia Suomessa ja komea nähtävyys esimerkiksi Viaporin Tuopeissa. Ilman suojaa eivät veneet kestä montaa talvea meidän ilmastossamme, ja jäljet näkyvät Coronassa. Todennäköisesti se olisi vielä kunnostettavissa. 

The ketch Corona has been on a boatyard in Helsinki without any shelter, and the effects of winter weather can be noticed already. Corona was designed by Arvid Laurin, and Valdemarsvik Båtvarv constructed her in Sweden in 1962. Corona has been a grand sailor, participated in several regattas in Helsinki waters. Evidently she could be still restored. 

 

Hanjaque on ollut useita vuosia maissa Mustikkamaalla Hopeasalmen telakalla. Veneessä alkaa huolestuttavasti näkyä vajaa hoito. Hanjaque on osallistunut Viaporin Tuoppiin aikoinaan Sveitsin lipun alla. 

The yacht by name Hanjaque has been laying on shore several years. She is at the boatyard Hopeasalmen telakka (Silversunds varv) on Mustikkamaa island, Helsinki. The past years on shore can be seen on her condition, which is worrying. Hanjaque has been sailing under Swiss flag, and participated earlier the Viapori Trophy regatta.

________________________________________________________________________________

Alkuperäinen ranskalainen Hai-vene Requin Ouritsaarilla  -  An original French Requin

Ranskaan ostettiin 1930-luvulla hieman muunnettuja Hai-veneitä ja niitä alettiin tuottaa myös Ranskassa. Yksi alkuperäisistä Requin-veneistä jäi Suomeen. Veneen nimi on Ca'Ira. Tämä vene oli Lindgrenin telakalla Ouritsaarilla hallissa, jonka katto romahti 2010 talvella. Vene vaurioitui jonkin verran ja on ollut saarella siitä lähtien. 

Ca'Ira on ainoa Requin-vene Suomessa ja vaarassa tuhoutua.

Somewhat modified Finnish Hai-boats were bought into France in 1930's, and their production started in France, too. One of the original Requin-boats, by name Ca'Ira, remained in Finland, and has sailed here. During the winter 2010 the boatyards hall collapsed under hevy snow, and the boat was somewhat damaged. 

Ca'Ira is the only Requin-boat in Finland and is in danger to be destroyed totally.

Salon Pursiseuran telakalle on jäänyt Mira niminen Pettersson-vene, josta pursiseura ja ilmeisesti omistajakin haluaisivat päästä eroon.  Hyvä restaurointikohde !

Louhi Triton FIN- 55   on Kuopiossa ja huolestuttavassa tilassa. Veneestä on yritetty tehdä kauppoja, mutta ne eivät ole toteutuneet.

Dragon Triton layes  in town Kuopio. The owner hasn't been willing to sell the boat.

Gullkrona-risteilijä FIN-354 on päässyt huonoon kuntoon Helsingissä. Tiettävästi vene on ollut myytävänä. Gullkronakryssareita on tehty vain kolme kappaletta, joten vene on uniikki.

Gullkrona-kryssare FIN-354 is in worrying condition in Helsinki. As fas as is known, the boat has been for sale. Only three boats were constructed, so this is very unique classic yacht.

Tätä venettä on pidetty Guscona, joka on Estlanderin suunnittelema niin kutsuttu B-sarjan saaristoristeilijä 22m2. B-sarjan veneet olivat halvempia ja yksinkertaisempia kuin varsinaiset Sk 22m:n veneet, mm niissä on rautaköli. Gusco on B-sarjan ensimmäinen vene. Mälare 22m2 on sama tyyppi kuin B sarjan Sk 22m2. Syksyllä 2016 on kuitenkin epävarmaa, onko tämä vene Gusco.

This boat was believed to be Gusco, but in autumn 2016 this seems to be unverified. Gusco is or was the first boat built according to modified rule of Swedish skerrycruiser 22 m2, so called B-series. The designer of Gusco was Gustav Estlander in 1929. The Swedish class Mälar22 was more or less based on Gusco.

Tämä vene on vaihtanut omistajaa, ja on syksyllä 2016 telakoitu Puotilan venesatamaan Helsingissä.

This boat has a new owner, and is now in Autumn 2016 on Puotila boatyard in Helsinki. 

 

 

Omistaja on ilmoittanut vieneensä Arielin  pois Suomenojalta. Tavoitteena on saada vene kunnostetuksi.

The owner has announced that Ariel has been transferred to another place - the plan is to get her renovated.

Ariel, Universal Rule "amerikkalainen" 7,5 m. Rakennettu Turun Veneveistämöllä 1907. Vene on Espoon kaupungin hylättyjen veneiden alueella Suomenojalla.

One of the oldest boats in the country, Universal Rule 7,5 m Ariel, has been laying some years at the boatyard of Espoo city.  The yacht was constructed 1907 by Turun Veneveistämö (Åbo Båtvarv), and designed by August Westin.

Tämä vene  ilmaantui syksyllä 2011 Suomen Moottoriveneklubin laituriin Pohjoisrannassa. Seuraavana talvena vene oli Verkkosaaren telakka-alueella kunnostettavana. Vene on Mälar 30, nimeltään Penang ja Surprise, veistämö on Eriksson's Varv Strängnäsissä, Ruotsissa. Vene valmistui 1941. Veneestä ei ole muita havaintoja (2016)

This boat  spent some days at the harbour of the Finnish Motorboat Club (SMK) in Helsinki. Later, the yacht was observed at the Verkkosaari boatyard in Helsinki. The yacht proved to be a Mälar 30, built in 1941 by Eriksson's Båtvarv in Strängsnäs, Sweden. No other observations has been made since then (written 2016)

Tampereella oli 2013 tämä vene teollisuusrakennuksen takana. Vene ei ole se, joka oli jonkin aikaa SMK:n satamassa Helsingissä (tieto ja kuva:Pekka Ervamaa)

This boat was observed in 2013 at the backyard of an industrial company in the city of Tampere. The boat isn't the same, which was seen at the harbour of SMK in Helsinki (information and foto:Pekka Ervamaa) 

 

______________________________________________________________________________

 

Missä ovat nämä veneet   -  Where are these boats ?

 

Marga on hävitetty Porissa noin 2010 !  Marga was destroyed in Pori city in 2010 !

 

Veneen nimi

Name

Rakennus-vuosi

Constr. year

Tyyppi

Type

Suunnittelija

Designer

Rakentaja

Built by

Styrbjörn, ex Circe

1910

Amer 7 m

Bruno Westin

Åbo Båtvarf

Marga

1912

Amer  6m

R. Törnroth

Nystad Båtvarv

Mignon

1912

Särklass 22m

 

Åbo Båtvarv

 

    

Kirppa ex Circe

1928

Valör 15

Einar Olofsson

Åbo Båtvarf

Suzanne

1928

Valör 15

G. Stenbäck

Åbo Båtvarv

Ingrid                                1914                             Sk  40 m2                G. Geitlin                          Nystad Båtvarv

Löjan                                 1919     L-7574            Sk  30 m2                ?                                          ?

 

 

_______________________________________________________________________________