Veneveistämö Tiira Helsingissä

Vuonna 1929 Edvard ja Edvin Degerman vuokrasivat Tallbergien suvulta Lauttasaaren länsipuolella olevat pienet Grundet-saaret ja perustivat niille venetelakan. Edvard Degerman oli ollut töissä Mustikkamaan telakalla ja myös Ourit-saarten ja Stora Bässen-saaren veneveistämöillä.

Lauttasaaren eteläkärjessä oli Venäjän armeijan rakentamia rakennuksia ja ne myytiin huutokaupalla.  Degermanit ostivat yhden tykkiparakin, se purettiin ja kuljetettiin jäitä pitkin saarille. Nykyisen veneveistämön keskimmäinen rakennus, joka on verstaana, on tämä alkuperäinen tykkiparakki.

Veneet rakennettiin aluksi täysin käsitöinä – sähkö saatiin 1938 tai 1939. Puut veneisiin haettiin Espoon metsistä, kaadettiin talvella ja  sahattiin Espoossa Lindholmin sahalla.

Telakka  aloitti soutuveneistä ja avonaisista moottoriveneistä.  Paljon tehtiin veneitä Lauttasaaren kalastajille. He työskentelivät aika ajoin myös  telakalla.

Vuonna 1947 Telva Oy osti puolet Degermanin telakasta. Telva Oy oli perustettu 1936 ja sodan jälkeen yhtiö aloitti oman venetuotannon. Degermanin telakka valmisti Telvalle tilaustyönä erilaisia moottoriveneitä. Vuonna 1956 Telva osti loputkin Degermanin telakasta. Telvan oma moottorihuolto ja puuverstas sijaitsivat NJK:n Valkosaarella Etelä-Satamassa vuoteen 1960, jonka jälkeen Telvan toiminnat siirtyivät kokonaan Lauttasaareen.  Degermanin telakalla rakennettiin veneitä myös USA:n vientiin.

Veistämö teki ainoastaan moottoriveneitä, ei lainkaan purjeveneitä. 

Nahkahousut ?

Saarten nimi oli aluksi vain Grundet, sitten Byxknappen (housun nappi), sitten Skinnbyxan eli Nahkahousut. Eräs teoria nimen syntymiselle on, että telakan omistajat kulkivat  villahousuissa, joiden päällä oli vedetty nahkaiset housut. Saattaa olla, että Lauttasaaren kalastajat kutsuivat aluksi miehiä skinnbyxoiksi – siellä ne skinnbyxat menee - ja se laajeni tarkoittamaan myös saarta.

Veneveistämö Tiira

Saaren perinteitä jatkaa nyt Juha Tiiran veneveistämö. Juha rakentaa veneitä ja korjaa, entisöi ja kunnostaa niitä. Halleissa myös telakoidaan veneitä talven ajaksi.

Telakka Lauttasaaren länsipuolella. Keskimmäinen rakennus on vanha Venäjän armeijan tykkiparakki
Boatyard stays on small islands west of Lauttasaari. The building in the middle is original artillery hut, which was transmitted to the island
Juha Tiira
Pettersson båt' in perälauta
Rear of a Petterson boat, from 1920' s
Museohöyliä
Planes at boatyard' s museum
Myytävänä C.G. Pettersson-vene Kiwa rak 1932
For sale - C.G.Pettersson-boat Kiwa, built in 1932
Plym-snäcka, rak 1910
Plym-snäcka, built 1910, bought from Sweden
Moottoriveneen vanha keulamerkki. Se on Suomen Moottoriveneklubin (perust 1930) lippukuvio. Kun Moottoriveneliitto perustettiin antoi SMK liitolle oikeuden käyttää vahvistettua lippukuviotaan liiton tunnuksena.
Old mark used at the bow of the boats which are members of the Finlands Motorbåtsklubb (Finnish Motorboatclub), founded 1930. When the Motorboat Union was founded later, the club authorised the Union to use this mark as Union's symbol.