VENEENVEISTOA MALAWIJÄRVELLÄ - BOAT CONSTRUCTION AT MALAWI-LAKE

Luontomatkalla Sambiaan ja Malawiin sain tilaisuuden tavata paikallisen veneenveistäjän ja seurata hänen työskentelyään. Malawi-järvi on noin 580 km pitkä ja 75 km leveä järvi itäisen Afrikan hautavajoaman eeteläpäässä. Keskisyvyys on lähes 300 metriä. Kalaa järvessä on paljon, mutta ylikalastus on ongelma - Malawin lähes 20 milj. asukasta tarvitsee ruokaa ja kalaa on helppo saada.

Kalastusta on rajoitettu - verkot ja siimat ovat sallittuja, samoin verkoilla nuottaaminen rannalta. Troolaus on lopetettu.

Järven eteläpäässä kalastajat käyttävät pieniä yhdestä tukista valmistettuja haapioita. Pohjoisessa joissakin kylissä rakennetaan myös limisaumaisia avoveneitä, joiden kantavuus on suurempi kuin etelän kanoottien. 

Järven eteläpäässä tapasin tunnetun veneenrakentajan, Mr Tchapuleni Chinyama'n. Hän on veneenveistäjäsukua - isä opetti hänet veistämään veneitä, ja hän kouluttaa poikaansa jatkamaan ammattia. Veneen veistäminen on ammattimiehen työtä, kalastajat eivät yleenä rakenna veneitä, vaan tilaavat ne veistäjältä. Ammattimiehiä ei ole kaikissa kylissä.

Järven eteläpään kalastusveneet ovat samanlaisia kuin Pohjois-Euroopan haapiot. Suomessa ja Baltian maissa haapiot tehdään haavasta, Malawi-järvellä akaasiapuista. Tekotapa on samanlainen - sopiva puu kaadetaan, katkaistaan ja laitetaan järveen likoamaan. Keula ja perä muotoillaan ensin, ja sitten tasataan tukin alapinta. Veneestä tehdään tasapohjainen, se antaa vakavuutta veneelle. Sen jälkeen aletaan kovertaa tukkia yläpuolelta.

Pohjois-Euroopassa haapiot kastellaan ja kuumennetaan nuotion avulla. Mr Chinyama kertoi, että sellaisia tehdään myös Malawissa, mutta yksinkertaisempi menetelmä on kovertaa tukki ontoksi ja jättää yläpuolelle kapeahko raon, johon meloja saa jalkansa ja josta verkot ja kalansaalis siirretään veneeseen. Tulella kuumentaminen ja veneen laitojen levittäminen on erittäin työläs tapa ja vene voi helposti haljeta.

Mr Chinyama kertoi, että hän tarvitsee vain kolme työkalua: tasakärkisen iskutaltan, kourumaisen taltan ja viilan, jolla työkalut teroitetaan. Veneen aihiota liotetaan järvessä ja sen veistäminen vie vähintään kolme viikkoa. 

Kalastajien mukaan vene on vakaa ja helppo meloa. Akaasiasta tehty vene kestää 5-10 vuotta. Sitä ei kyllästetä, mutta sitä ei saa päästää kuivumaan. 

Yhdestä tukista valmistettu vene on hyvin vanha, epäilemättä ihmisen ensimmäisiä suuria keksintöjä. Mielenkiintoista, että valmistusmenetelmä on säilynyt Afrikassa ja Pohjois-Euroopassa .

BOAT CONSTRUCTION AT THE MALAWI-LAKE

During nature-watching travel in Malawi, I had opportunity to see the traditional one-log-canoes, used by local fishermen. The boat-master Mr Tchapuleni Chinyama in the Mtewa village  kindly demonstrated the construction of canoes. He learned his skills of his father, and now he teaches his son to continue the profession. The fishermen do not usually build their canoes themselves, but rely on professional boat builders.

The construction of canoe begings with selecting and felling a proper tree, usually acacia. The log stays in water several days. Both ends of the log are first sharpened to be bow and stern. The bottom is flattened to give more stability. Then the log is hollowed up, little by little, starting from upper side of the log. The log is kept in water. It takes usually at least three weeks to make one canoe.

The final canoe is astounding stable - the fisherman paddles the canoe keeping  his legs inside the hollow trunk. Mr Chinyama told that sometimes the canoe is spread very carefully by heating and wetting the trunk while it's carved  inside. However, there is a danger to break the canoe, and that's why it's not usually done.

The method of producing one-log-boats is one of the great inventions of mankind, and known all over the world. In Northern-Europe it's known since the stoneage. Nowadays, there are some groups of enthusiasts producing one-log-canoes by traditional methods. In Europe the wood used for canoes is usually aspen. 

 

 

 

MALAWIJÄRVEN PURJEALUS  -  TRADITIONAL SAILING VESSEL ON MALAWI-LAKE

 

Malawijärven eteläpäässä sijaitsevalla Pumulani Lodge'lla on käytössä perinteinen purjealus, jolla turistit pääsevät purjehtimaan järvelle. Alus on tyypillinen Intian ja Afrikan vesien "dwoh" - korkea ja terävä keula, joka ottaa aallot hyvin. Runko on tukeva, laudoitus limisaumainen. Lyhyt masto seisoo kölin päällä  eteenpäin kallistettuna, niinkuin latinalaisrikissä on tapana. 

Alus on tiettävästi rakennettu Malawi-järven alueella. Alus liikkui purje reivattunakin heikossa tuulessa  kelvollisesti, vauhtia noin 2 solmua. 

The Pumulani Lodge at the southern end of Malawi-lake has one typical classic sailboat, "dwoh" . It's used for sun set-sailings on the lake. The boat is typical so called arabic model with the latin sail and rigging. The hull is sturdy, with overlapping boards. Wood is probably of  some acacia tree. 

The short mast stays on keel, and leans forwards, as the latin riggs usuallally do. Latin sails are quite effective, and in spite of  raved sail the boat reached about 2 knots speed in weak wind. The boat has been constructed at the lake area, probably.