SIRPALESAAREN TELAKAT JA VEISTÄMÖT

Erkko & Markoff, hintaluettelon kansi 1905. Kansalliskirjasto, digitoidut pienpainatteet

Helsingfors Motorfabrik Erkko & Markoff Ab perustettiin 1905 Sirpalesaareen. Eero Erkko oli Päivälehden perustaja ja K. Markoff oli kotkalainen insinööri. Hän oli nuoruudessaan ollut vuosia töissä USA:ssa ja toi sieltä veneiden ja moottoreiden valmistamisessa tarvittavat tiedot.

Moottoreiden valmistus alkoi nopeasti ja ensimmäisenä vuonna myytiin jo 44 pienehköä Sirpale-venettä. Veneet rakennettiin Blekholman veistämöllä.

Sirpalesaaren tehdas paloi osittain 1907 ja  konkurssi seurasi 1908. Helsingfors Motorfabrik myytiin vastaperustetulle Helsingin Moottoritehdas Oy:lle, jonka Erkko ja Markoff omistivat. Markoff kuitenkin kuoli ja hänen tilalleen yhtiöön tuli insinööri N. Garoff. Hän oli myös ollut töissä USA:ssa ja perehtynyt veneiden ja moottoreiden rakentamiseen.

Vuonna 1909  N. Garoff' perusti Hakaniemenrantaan Moottoritehdas Alfa Oy:n,  ja Helsingin Moottoritehdas Oy lopetettiin 1910.  Alfa Oy toimi Stenbergin konepajan tiloissa Hakaniemessä. Alfa Oy kuitenkin lopetettiin 1914. Järjestelyt näyttävät monimutkaisilta, mutta joka tapauksessa näiden firmojen moottoreiden valmistus kuitenkin jatkui yhtäjaksoisesti myös Sirpalesaaressa ainakin vuoteen 1916.

1916-1923 Sirpalesaaren halleissa toimi Ab Hercules Oy/ Maskinfabrik Hercules Oy. Vuonna 1907 palaneiden hallien tilalle rakennettiin uudet, joista toinen, suurempi, on saarella vieläkin SPS:n telakointihallina. Se on rakennettu 1917.

Sirpalesaaren seuraava vaihe alkoi 1922, jolloin insinööri ja keksijä Ernst Pohjanpalo osti Erkko & Markoff Oy:n moottoritehtaan ja perusti 1923 Ares-tehtaan. Pohjanpalo myi tämän Ares-tehtaansa 1941, mutta se jatkoi vielä vuoteen 1948. Ares Oy rakensi myös itse moottoriveneitä, joihin asennettiin oman tehtaan moottorit, mutta enimmäkseen veneet ostettiin muilta veistämöiltä ja viimeisteltiin Areksen tehtaalla.

Moottoritehdas Ares ja nimenomaan Pohjanpalo oli merkittävä moottoreiden kehittäjä. Pohjanpalo oli kiinnostunut nopeista moottoriveneistä, ja hänen suunnittelemansa moottorit ja veneet osallistuivat menestyksellä moniin kilpailuihin 1930-luvulla.  

Suomalainen Pursiseura (SPS) Sirpalesaarella

SPS joutui siirtymään Sörnäisten vesiltä Nihtisaaresta pois - uusi paikka löytyi Sirpalesaaresta 1961. Areksen lopetettua saari oli päässyt huonoon kuntoon. Yllä olevassa mainoksessa näkyvät hallit rakennettiin 1917 ja  oikeanpuoleinen halli jouduttiin purkamaan 1963. Vasemmanpuoleinen halli on saarella edelleen, ja se on saanut tänä vuonna uuden peltikaton.

Hallia käytetään veneiden telakointiin ja korjaamiseen. Uusia veneitä ei ole rakennettu sen jälkeen, kun Suomalaisen Pursiseuran telakkamestari Väinö Savolainen lopetti työskentelyn täällä 1970-luvun lopulla. Savolainen rakensi useampia pienempiä veneitä, mutta myös kaksi Viking-moottorivenettä ja kaksi Extasis-ketsiä.

Perusteellisia kunnostustöitä hallissa tehdään edelleen.

Savolainen oli myös keksijä - hän mm valmisti ensimmäiset poijuhaat, jotka avattiin  varren päässä olevalla liipasimella. Se olisi kannattanut patentoida, sillä kopioita ilmaantui nopeasti. Humallahden Venekerhossa Konepaja Mäkelinin omistaja Erkki M. sai sellaisen käsiinsä 70-luvun lopulla ja teki useita kopioita: minullakin oli sellainen 35 vuotta.

 

_______________________________________________________________________________