12 mR ja 10 mR

12 mR

 

 

Nimi

 

 

Name

Rekisteri- numero

Register number

Rakennusvuosi

 

Built in

Suunnittelija

 

Designer

Sijaintipaikka

 

Home port

Le Cid

N-2

 

 

Norja Norway

Trivia

MR K-10

1937

Charles Nicholson

UK

Vema III

N-11

1933

Johan Anker

Norja Norway

Thea

D-1

1918

Johan Anker

Tanska Denmark

Blue Marlin

FIN

1937

Charles Nicholson

Suomi Finland

 

Tällä hetkellä Suomen ainoa 12 mR-luokan vene on Blue Marlin, jonka kuusivuotinen restaurointityö valmistui kesäksi 2014. Suomalaisessa omistuksessa oli 1970-80 luvuilla Tomahawk, mutta se ei koskaan käynyt Suomen vesillä. Ernst Krogius osti 1909 ensimmäisen Englannissa valmistetun 12 mR-veneen, Heatherbell´in ja purjehti veneellä täällä joitain vuosia. Suomessa on kuitenkin aikaisemmin ollut seitsemän (7) 12 mR luokkaan mitattua venettä, yksi 15 mR luokkaan ja kolme 19 mR luokkaan mitattua venettä. Osa on rakennettu alunperin muiksi kuin R-veneiksi (Finlands Segeljakter).

The only 12 mR-boat in Finland just now is Blue Marlin, which was launched summer 2014 after six years restoring work. Tomahawk was in Finnish ownership several years during 1970-1980´s , but the boat stayed at Mediterranean and never visited Baltic waters. Mr Ernst Krogius, the well known sailor and shipowner bought the first ever in UK built 12 mR boat, Heatherbell in 1909, and sailed her some years here. In addition to these, in total seven 12 mR boats, one 15 mR boat, and three 19 mR boats have been registered in Finland. Some of these were not originally built as R-boats, but later measured into the International Rule (Finlands Segeljakter).

10 mR

 

 

Nimi

 

 

Name

SPL:n rekisteri

 

Register number

Rakennusvuosi ja-paikka

 

Built in

Suunnittelija

 

Designer

Sijaintipaikka

 

Home port

Tarpon II

L-3

1912 Norway

J. Anker

Norway

Kitty

L-1

1911 Åbo Båtvarf

A.Mylne

Tammisaari

Aaworyn

S-3

 

 

Ruotsi Sweden

Moana

S-4

1914

J. Anker

Sweden

Mosk

S-9

1919 Norway

H. Anker

Sweden

Irina

S-11

 

 

Sweden

Astarte

 

1907 Neglingevarvet

A. Plym

Sweden

  Itaka              S-8                        1934                                                                          Sweden

 

 

Tarpon II myytiin 90-luvun puolivälissä Norjaan. Tarpon II rakennettiin 1912 Norjassa Anker & Jensenin telakalla Johan Ankerin piirustusten mukaisesti. Veneen tilasi pietarilainen teollisuusmies Leonid A. Nagornoff ja tarkoituksena oli, että Tarpon II edustaa Pietarin keisarillista pursiseuraa Tukholman olympialaisissa. Osallistuminen oli vähällä peruuntua erilaisten syiden vuoksi, eikä Tarpon II lopulta päässyt radalle. Leonid Nagornoff siirtyi Helsinkiin vallankumouksen aikana ja purjehti veneellään ahkerasti pitkiä matkoja Pohjanmerelle saakka.

Tukholman olympialaisissa vei 10 mR luokan kultamitallin Kitty-vene. Kittyn rakensi Åbo båtvarv 1911 suomalaiselle kolmen herran ryhmälle. Tukholmalainen pankkiiri N.E.W Asp kuitenkin osti Kittyn, hankki miehistön ja trimmasi venee kultamitallikuntoon.

Vuonna 1992 tammisaarelainen Johan Fagerholm toi Kittyn Suomeen. Usean vuoden projektin tuloksena Kitty on täysin kunnostettu ja osallistunut esimerkiksi Viaporin Tuoppiin monta kertaa.

Mielenkiintoista on havaita, että kolmaskin Tukholman olympialaisten 10 mR vene, nimittäin Marga, on ollut pitkään Suomessa. Margan piirsi C.O Liljegren ja se rakennettiin Hästholms varvilla. Margan omisti kauppaneuvos Mälkiä Salosta aina vuoteen 1976, jolloin vene siirtyi takaisin Ruotsiin. Marga purjehtii edelleen, nyt ketsinä.

Tarpon II was sold in the middle of 1990´s to Norway. Originally Tarpon II was designed and built in 1912 by Johan Anker for Mr Leonid A. Nagornoff in Sankt Petersburg. His purpose was to participate Stockholm Olympics, but he couldnt participate the sailing regatta in Nynäshamn. Mr Nagornoff flew from Russia to Finland in 1917, and he sailed actively on board of his Tarpon II untill his death 1959.

In the Stockholm Olympics a 10 mR boat named Kitty won the gold medal. Kitty was built in 1911 by Åbo båtvarv for a Finnish consortium. Designer was A. Mylne. However, Mr N.E.W. Asp bought Kitty for himself, trimmed the boat and took gold medal.

In 1992 Kitty was bought by Mr John Fagerholm who lives in Tammisaari. It took years for him to renovate totally Kitty, and now she is in perfect condition. Kitty is the only 10 mR class boat in Finland.

It´s interesting to notice that even a third 10 mR, which participated Stockholm Olympic sailings, was in Finland a long period. The boat is Marga, designed by C.O.Liljegren and built by Hästholms boatyard. Marga has since 70´s been in Sweden and rigged as a ketch.

Beduin on suunniteltu ja rakennettu 1901 Kööpenhaminassa apteekkari Alfred Benzonin kehittämän mittasäännön mukaisesti. Benzonin sääntöä voidaan pitää esi-R sääntönä - hän vaikutti suuresti kansainvälisen R-säännön luomiseen ja sen vahvistamiseen 1908. Ison purjeen B S-01 viittaa veneen alkuperään ja Benzon-sääntöön.

Beduin was designed and constructed in 1901 in accordance with the Danish rule, developed by Alfred Benzon. The Benzon-rule can be regarded as pre-R rule: he had a great influence on the development of the International R-rule, which came into force in 1908. The symbols B S-01 in her mainsail refer to the historical background of the boat.

Leonore oli Johan Ankerin suunnittelema kymppi (10 mR), joka rakennettiin Helsingissä Maskin & Brobyggnads AB:n veistämöllä 1910. Vene oli myös latvialaisessa omistuksessa. Kuva on Tallinnan satamasta 1930-luvun alussa. Kuvaaja tuntematon.

Leonore was a 10 mR, designed by Johan Anker and constructed by Helsingfors Maskin & Brobyggnads AB 1910. The picture is taken at the Tallinn harbour, Estonia, beginning of 1930' s. Unknown photographer.