Vanhimpien veneiden kuvat Pictures of the oldest boats

Tähti, amerikkalainen moottoripurjehti 1800-luvun lopulta
Tähti, motorsailor from USA, the end of 1800´s
Tähti
Tähti
Fram-kosteri Svall noin 1880
Fram-koster Svall, about 1880
Kosteri Kajsa, Ruotsin länsirannikko 1880 ?
Koster Kajsa, Swedish westcoast 1880?
Kajsa
Kajsa, foto Jan Eerala
Ariel, amer 7,5 m, 1907
Ariel, amer 7,5 m in Viaporin Tuoppi 2001
Ariel, Amer 7,5 m 2001
Styrbjörn Amer 7 m Åbo båtvarv 1910
Styrbjörn, ex Circe II Åbo båtvarv 1910. Foto: Bengt Broms 1974

 

Bagatelle, koulutusvene (pojkbåt), 1912
Bagatelle, designed for training, built in 1912
Lilice C.G.Pettersson 1909
Hiawatha Amer. 6 A. Seppälä Summa 1906
Jannica ex Scylla Åbo båtvarv 1910 hävitetty destroyed
Lucia, Sölvesborg SWE 1900
Saija Sisko Gustav Plym 1910
Ariadne Åbo båtvarv G.A. Estlander 1920
M/v Ilkka Pieni-Pöljä saaren rannassa 1984 Foto: Vesa Hyytiä
Mignon, särklass 22m2 rak/built 1912
Singoalla 8 mR SWE 35 Zake Westin Åbo båtvarv

 

Oden, salonkivene Åbo båtvarv 1906
Oden ja jooli Yoldia, M. Mustelin Turku 1928
Oden and yawl Yoldia, built by M. Mustelin Turku 1928
Ulf Selberg Odenin omistaja/owner of Oden

Edit 8 mR L-3 rak/built 1911
Gun saaristoristeilijä 55m2, rak/built 1911
Marga Amer/Universal Rule 6m, rak/built 1912
Gun saaristoristeilijä 75m2, rak/built 1918
Ila saaristoristeilijä 75m2, rak/built 1917
Löjan saaristoristeilijä 30m, rak/built 1919
Tosca saaristoristeilijä 40m, rak/built 1920
Svea 7 mR Borgå båtvarv 1914
Tosca Sk 40 FIN 14 Abeking & Rasmussen 1920

 

Ariadne ex Yrsa Sk 1923
Roxmary Sk 22 m2 1923
Ursula Sk 55 m2 1922
Kebb II C.G. Pettersson design 1921
Ingrid Sk 40, 1914
Naja on vanhin Suomen kahdeksikoista, rak 1921
Naja is the oldest of the Finnish 8mR´s. built 1921
Naja 8 mR FIN 1 1921

 

Pitkäpaasi, Colin Archer-luotsivene,Larvik 1898
Pitkäpaasi, pilot boat by Colin Archer, built1898 in Larvik
Pitkäpaasi

Cendrilon, valöörivene 1898, Albert Andersson, rakentanut Norrtälje Nya Båtbyggeri
Cendrilon, 1898, designer Albert Andersson and built by Norrtälje Nya Båtbyggeri
Foto: Aleksi Koskelin
Cendrilon, kuva todennäköisesti ensimmäisestä vesillelaskusta
Cendrilon, evidently photo of the first launching 1898
Photo: Aleksi Koskelin
Cendrilon Hki HSS 2010

 

Espanita, ex Carmen, Tukholman näyttelyssä 1896. Veneen suunnitteli August Westin ja Turun veneveistämö rakensi sen nimenomaan näyttelyä varten. Carmen myytiin Ruotsiin ja on ollut pitkään Ellen Ridderstolpen omistuksessa. Kuva: ER

 

Espanita, ex Carmen, was built by Åbo båtvarv and presented at Stockholm fair in 1896. The yacht was sold after the exhibition, and has stayed in Sweden. Owner is Ellen Ridderstolpe. Foto: ER

 

Lea-Berenice, Amer 7,5 m, 1908
Lea-Berenice, Amer 7,5 m, 1908

Ariel Amer 5m
Ariel Amer 5m

Gjertrud, norjalainen kutteri vuodelta 1903
Gjertrud, built 1903 in Norway
Gjertrud

Marara kosteri rak/built 1913

Roulette särklass 22m2, rak/built 1915
Roulette särklass 22 m2, rak/built 1915

Kitty 10 mR 1911
Tarpon II 10 mR 1912
Piksborg 1915
Lorelei Sk 30 m2 1918
Gersime 1911
Sampo ca 1920, C.G. Pettersson
Neptun, Amer. 6m ja kapteeni Marko kesällä 2010
Neptun, Univ. Rule 6m with the captain Marko onboard summer 2010

 

Alfsol Sk 30, 1923
Sirkka Sk 22, 1923
Solavae, Andree & Rosenqvist 1923, Stockholm 2002

 

 Kahdeksikko Skum on ilmeisesti Turun veneveistämön valmistama vuodelta 1908. Skum siirtyi kieltolain aikana Viroon ja salakuljetti pirtua ainakin Ruotsiin. 1931 vene jäi kiinni Ruotsissa ja takavarakoitiin. Skum on edelleen purjehduskunnossa Ruotsissa. 

Skum was very probably built by Åbo båtvarf  in 1908 as a 8 mR class yacht. She was used in smuggling spirits from Estonia to Sweden during the prohibition period but captured by the customs in 1931. She was sold and sails still in Sweden. 

8 mR Skum Ruotsin tullin kuva takavarikon jälkeen
8 mR Skum photo taken by the Swedish customs 1931
Foto c/o Christer Nordwall
Skum flaggspel
Foto c/o Christer Nordwall
Skum vid bryggan
Foto c/o Christer Nordwall
Skum monen vuoden uudistamisen jälkeen kesällä 2010
Skum after several years renovation, summer 2010
Foto: Christer Nordwall

 

 

Eräs vanhimmista moottoriveneistä on Andree & Rosenqvistin eli Andros Oy:n 1911 rakentama Androsina.

Androsinan kotisatama on Loviisan Laivasillan satama. Vene uudistettiin täydellisesti 100-vuotisjuhliin 2011. Androsina on todella harvinainen helmi, sillä Andros-tehtaiden valmistamia veneitä ei ole kovin montaa jäljellä.

 

One of the oldest motorboats in the country is Androsina, constructed by Andree & Rosenqvist (Oy Andros Ab) in 1911. The boat is in good condition, renovated for her 100-years celebrations. The home port is in the town Lovisa, Gulf of Finland.

There are not very many Andros-boats left anymore, so this Androsina is really a jewel !