VENETELAKKA KEIJO SAARINEN

Suomenlinnan Susisaaren itärannalla Tykistölahden suulla on ollut kauan telakka. Sen rakentamisen vuotta ei tiedetä, mutta se on merkitty vuoden 1899 karttaan korjaustelakkana. Telakan lähellä on maamerkkinä museoitu sukellusvene Saukko. Ranta nousee tasaisesti merestä - paikka on osittain luonnon muovaama, mutta Venäjän laivasto ja Valmet Oy parantelivat luonnon työtä.

Nyt telakka tunnetaan Saarisen telakkana, ja sellaisena se on ollut vuodesta 1968 lähtien. Keijo Saarinen on pitkän linjan venemies: 15 vuoden ikäisenä 1955 hän meni töihin Salmisaaren Veistämölle Isolle Pässisaarelle Hietaniemen edustalla ja sille tielle hän jäi. Salmisaaren veistämöllä oli isäntänä Arvo Luotonen, joka osti itselleen Björklundin veistämön ja telakan Pässisaarella, ja antoi sille uuden nimen.

Saarinen oli jo harjoitellut veneen veistoa Ruoholahdessa sijainneiden sadan markan villojen alueella - hänen isänsä teki siellä veneitä. 

Kaikki nuo Hietaniemen edustan saaret jäivät kasvavan Salmisaaren ja länsiväylän alle 1950-luvulla. Veistämöt joutuivat lopettamaan ja HSK siirtyi Lauttasaareen. Luotonen jatkoi veneiden veistoa Lauttasaaressa Maritim Oy:n vieressä ja Saarinenkin työskenteli siellä jonkin aikaa.

Pursiseura Merenkävijät oli vuokrannut Valmetilta Susisaaren telakan 1964 ja käytti sitä vuoteen 1968. Kun Merenkävijät jätti Suomenlinnan, Keijo Saarinen vuokrasi telakan ja on siitä lähtien hoitanut sitä. 

Saarisen telakka on vetotelakka, niin kuin vanhat telakat tapasivat olla. Samanlaisia  on vielä muutamia muitakin, Merenkävijöiden telakka Särkällä ja Veneveistämö Juha Tiiran telakka Nahkahousut -saarella Lauttasaaressa. Helsingfors Segelsällskap' in telakka Liuskasaarella oli myös tällainen, mutta sitä ei enää ole.

Nostoluiskalla on kiskot mereen ja nostovaunu, jonka päällä on telakointipukki, lasketaan niin syvälle, että vene voidaan uittaa pukin päälle. Sen jälkeen nostovaunu vinssataan ylös ja pukki  veneineen siirretään sivuttain parruja pitkin lopulliselle paikalleen. Vetotelakka vaatii paljon työtä ja siksi useimmilla telakoilla veneet nostetaan nostureille talvehtimispaikoilleen

Telakalla on tehty laajojakin veneiden korjauksia ja kunnostamisia. Uusi veneitä ei sen sijaan ole pitkään aikaan veistetty.  

Saarisen telakka on tunnettu ja suosittu - kesällä turistit valloittavat alueen ja kahvilan.