HELSINGFORS ARBETARE SEGELKLUBB (HASK) JA HELSINGFORS SEGELKLUBB (HSK)

Skällarn - Kellosaari

Nykyinen HSK aloitti 1899 Helsingin länsirannalla Hietalahden edustalla. Monien neuvotteluiden jälkeen Helsingin kaupunki osoitti klubille Skällarn-nimisen (Kellosaari)  saaren Hietalahden suulla.

Klubin paviljonki valmistui saarelle 1905 ja samana vuonna saatiin valmiiksi myös iso venevaja (15 x 35 m) sekä talvisäilytystä että veneiden rakentamista varten.

Skällarnilla veistivät veneitä ammattiveistäjät, mutta myös klubin jäsenet.  W. Jansson rakensi veneitä vuoteen 1907 saakka, mutta hän siirtyi 1908 Kotkasaarille (Örnholmen) Hietaniemen edustalle.  Tuottelias veistäjä oli A. Kihlman, joka valmisti useita valööriveneitä, särklassveneitä ja "amerikkalaisia" Universal Rule-veneitä. Hän työskenteli Skällarnilla 1907 - 1914. Vuonna 1916 on Skällarnilla rakentanut veneitä mm J. Nyman.

Skällarn-saarella aloitti HASK:n ensimmäisenä telakkamestarina Otto Evert Lindgren, joka toimensa ohella myös rakensi veneitä.

 

Stora Bässen - Iso Pässisaari

Vuonna 1920 kaupunki irtisanoi Kellosaaren vuokrasopimuksen, mutta HSK sai tilalle vuokratuksi Stora Bässen-saaren Hietaniemen edustalta. Klubitalo ja venevaja siirrettiin Isolle Pässisaarelle, ja klubi osti itselleen saarella olleet kaksi asuintaloa. Pässisaaren eteläpäähän rakennettiin venevaja, joka oli tarkoitettu uusien veneiden rakentamiseen ja vanhojen korjaamiseen. Kun Kellosaarelta oli lähdettävä, siirtyi O.E. Lindgren Kotkasaarten kareille (Örnholmens grundet). Heidän talonsa siirrettiin Skällarnilta talvella jäitä pitkin Kotkasaarelle.

Veneiden veisto jatkui Isolla Pässillä. HSK:n omassa suulissa rakensivat veneitä klubin jäsenet pääasiassa itselleen, mutta siinä saattoi työskennellä myös ammattiveistäjiä yksittäisten projektien kimpussa.

Eteläisessä vajassa toimi pitkään Björklunds Båtvarv, johon myöhemmin tulivat mukaan veneenveistäjät Arvo Luotonen ja J. Nyman.  Björklundin veistämöllä rakennettiin monia matkaveneitä, mm 1954 nykyisin Ruotsissa oleva Amanda,  jonka purjeessa on edelleen tunnuksena KR L-25. Björklundin veistämöllä tehtiin useita Gösta Kyntzellin piirtämiä aluksia, kuten esimerkiksi 1948 Marabu, Babalou ja Delfin. Björklund rakensi myös 1952 moottoriveneen nimeltä Trude, joka entisöitiin täydellisesti 2009 Vallilan Veneveistämöllä. Trude II (vanhan veneen uusi nimi) on Suomen Moottoriveneklubin satamassa Pohjoisrannassa. 

Vuonna 1955 Arvo Luotonen lunasti itselleen Björklundin veistämön ja aloitti Salmisaaren Veistämön. Keijo Saarinen, joka nyt pitää veistämöä ja telakkaa Suomenlinnassa, kertoo tulleensa Luotoselle töihin 15 vuotiaana 1955. Silloin oli tuotanto jo vauhdissa, louhet Pataässä ja Capri II olivat valmistuneet. Luotosella oli 4-5 miestä töissä rakentamassa Louhia, kansanveneitä ja moottoriveneitä. Näitä tilasi Maritim USA:n vientiin. Saarinen kertoo tehneensä mm yhden hai-veneen USA:n ja louhen Brasiliaan.

Kun Salmisaaren mullistukset alkoivat ja Länsiväylän rakentaminen  tuli ajankohtaiseksi, joutuivat sekä HSK että veistämö siirtymään pois Isolta Pässiltä. Arvo  Luotonen jatkoi veneiden veistoa jonkin aikaa Lauttasaaressa nykyisen Maritim Oy:n vieressä olevassa hallissa ja Saarinen siirtyi myös sinne kunnes perusti oman telakan ja veistämön Suomenlinnaan. Luotonen jatkoi Lauttasaaren jälkeen veistämistä Porvoon lähistöllä.