UDDEVALLA VARVET, RÅHOLMEN

Kotkasaarista pohjoiseen, nykyisen Humallahden keskellä on isohko Rajasaari (Råholmen). Saaren eteläpäässä oli vuosikymmeniä Helsingin kaupungin jätevesien vedenpuhdistamo ja sen lopetettua Viirus-teatteri. Saarella on ollut myös merkittävä veneveistämö, joka sai nimensä omistajan huvilasta - Uddevalla.

Rajasaaressa asui Helsingin kaupungin rakennusmestari Sanfried Hongell. Hän harrasti purjehdusta ja veneiden suunnittelua ja alkoi myös 1902 rakentaa veneitä. Hänen ohjelmansa oli laaja: aluksi valööriveneitä, sitten "amerikkalaisia" ja särklass-veneitä sekä saaristoristeilijöitä. Useimmat olivat hänen itsensä suunnittelemia, mutta myös muiden piirtämiä.

Hongell oli kotoisen Kokkolasta, Rödsön kylästä. Suomen ensimmäisiä pienalusten suunnittelijoita ja rakentajia oli Carl Kankkonen samasta kylästä. Hongell on todennäköisesti saanut häneltä vaikutteita veneiden suunnittelussa ja rakentamisessa.

Esimerkiksi kuutonen Antinea (L-24) oli Einar Olofssonin suunnittelema Hongell'in veljeksille ja se rakennettiin Rajasaaressa. Antinea purjehtii edelleen. Hongell omaksui nopeasti uudet säännöt ja hänen piirtämänsä vene Maija oli ensimmäinen Suomessa rakennettu Universal Rule-vene, ns amerikkalainen. Hongell oli myös kaupungin rakennusmestari ja valvoi mm Pitkänsillan rakentamisen. Häntä moitittiin "liian leveän ja kalliin sillan" rakentamisesta, vaikkei hän sitä itse suunnitellutkaan. Hongell oli monipuolinen mies - hän mm oli hyvä pelimanni ja innostunut kansantansseista, järjesti suuren Pohjalaisen kansantanssiesityksen Helsinkiin.

Rajasaari oli tuolloin huvilayhdyskunta, jolla oli 5-6 taloa. Knut Hamsun mm asui Suomessa ollessaan 1898-99  Villa Trollebo'ssa, saaren pohjoispäässä. Kaikki Rajasaaren rakennukset purettiin 1969. 

Erikoinen projekti oli vanhan Rarahu-veneen uusiokäyttö. Rarahu oli Charles Sibbick'in piirtämä ja Turun Veneveistämön rakentama alus vuodelta 1899. Sillä kilpailtiin aikansa, mutta 1908 vene myytiin Hongell'ille. Hän siirsi veneen Rajasaareen, kunnosti sen ja myi edelleen insinööri K.E. Ståhlbergille, joka käytti venettä vuoteen 1914. Ståhlberg myi veneen takaisin Hongell'ille ja hän käytti sen puuosat uuden veneen rakentamiseen. Uusi alus tehtiin Universal Rule'n 9 m luokkaan. Suuri osa puusta oli täysin käyttökelpoista. Hongell myi näin uudesti syntyneen veneen  A. Boxtrömille, joka oli omistanut Czardas-nimisiä veneitä ja niin Hongell'in rakentamasta aluksesta tuli Czardas III.

Ehkä Rarahun mahongit seilaavat vieläkin jossain veneessä !

Huviloista ja veistämöstä ei Rajasaaressa ei enää ole mitään jäljellä. Karttakuvista kuitenkin selviää, että Hongell'in Uddevalla sijaitsi saaren lounasrannalla. Pitkä rakennus rannalla on epäilemättä veistämövaja.