Åbo Båtvarf Turun Veneveistämö

KLASSIKKOVENEIDEN REKISTERIRAATI VIERAILULLA TURUN VENEVEISTÄMÖLLÄ SYYSKUUSSA 2013

 

Veneklassikoiden rekisteröintiä varten on perustettu 12 jäseninen raati, joka tutkii hakemukset ja antaa niistä lausuntonsa. Osa raadista kävi tutustumassa Turun Veneveistämöön ja sen käytöstä tehtyihin suunnitelmiin.

Forum Marinumin Pekka Paasio on ollut selvitysmiehenä alueen käyttöä suunniteltaessa. Turun kaupungille on jätetty kolme erilaista vaihtoehtoa, jotka joutuvat käsittelyyn syksyn aikana.

 

THE EXPERT BOARD OF CLASSIC BOAT REGISTER VISITED THE FAMOUS ÅBO BÅTVARV 

The National Classic Boat Register was established  at the beginning of this year.  The register is governed by the National Board of Antiquities, and it's in practice under the responsibility of the Mahogany Yachting Society (MYS). The expert board has to verify the applications and recommend boats to be included into the register. The boats, which are in cultural historically sense important, may be marked by K-mark (Classic/cultural).

The expert board visited in September the famous Åbo Båtvarv, and was informed by  Mr Pekka Paasio of three alternative proposals to develope the future use of the region. 

______________________________________________________

TURUN VENEVEISTÄMÖN VENEITÄ - BOATS CONSTRUCTED BY ÅBO BÅTVARV

Kirja Turun Veneveistämöstä on valmistunut ja sen soisi kuuluvan kaikkien veneilijöiden kirjastoon. Teoksen alaotsikko  "Parhaat veneet tehtiin Turun Veneveistämöllä" saattaa tuntua  kehuskelulta, mutta on sillä katetta. Tehtiin hyviä veneitä tietysti muillakin veistämöillä, mutta Åbo Båtvarf' in laatu on varmaankin parasta mitä veneenrakennuksessa oli ylipäätänsä tarjolla, ei vain Suomessa vaan maailmalla yleensäkin.

Eräs todiste tästä on säilyneiden veneiden määrä. Alla olevaan luetteloon on koottu veneet, joiden tiedän  vielä olevan kunnossa, useimmat ovat normaalissa käytössä. Joukossa on muutamia "uhanalaisia", jotka  pitäisi korjata ja kunnostaa.

Tällainen on esimerkiksi Ariel, Universal Rule 7,5 m eli yksi viimeisistä "amerikkalaisista". Ariel on Espoossa Suomenojan hylkyjen alueella. Sille on tehty jotain korjauksia, mutta vene tarvitsisi täyden uusimisen.

Lea Berenice, toinen amerikkalainen 7,5 m-luokan vene etsii edelleen uutta omistajaa joka olisi valmis peruskunnostamaan veneen. 

Luettelossa on kolme venettä, joiden alkuperä pitäisi varmistaa. Omistajien tietojen mukaan ne ovat Turun Veneveistämön tekemiä mutta arkistoista ei ole löytynyt vahvistusta tälle. Ensimmäinen on Skum, 8 mR vene vuodelta 1908,  toinen Ariadne, joka tietojen mukaan on tehty 1920 Turun Veneveistämöllä,  ja kolmas Tuulikki, joka tietojen mukaan on tehty 1951 Turun Veneveistämöllä. Tuulikki on kuin Irma Esmeralda linjoiltaan. Kuvan mukaan voisi päätellä, että molemmet on tehty samojen piirustusten mukaan.

Luetteloon on lisätty 5 venettä (Eissero II, Marjatta, Peter,Mosca ja Miramar), joiden olemassaolosta antoi tietoja Gustav Öller - kiitokset vinkeistä ! Muitakin Turun Veneveistämön veneitä saattaa löytyä.

Nettiveneestä löytyi uusi Turun veneveistämön vene - Albertina, joka on tehty 1939, suunnittelijana Harry Relander. Vene on myytävänä !

 

The table below lists boats, which have been constructed by Åbo Båtvarv, and which still exist. Most of them are in excellent condition, some are usable, but there are boats classified as "endangered". For instance, the Universal Rule 7,5 m yacht Ariel has been several years at the wreck's yard in Espoo. Some repairs seem to be made, but not enough.

Lea Berenice, another UR 7,5 m has been seeking a new owner, who would take care of her.

Mr Gustav Öller, owner of the yacht Kersti (FIN 462) kindly indicated some yacths, which were not included in the list. These (Eissero II, Marjatta, Peter, Mosca, Miramar) are sailing abroad. All information of missing boats are wellcome !

A new sailboat, Albertina, was found in October. She is built in 1939, designer was Harry Relander. Albertina is for sale !

Mr Pekka Ervamaa kindly pointed out that three boats were missing in the previous version.

 

Rak.vuosi

Constr. year

Nimi

Name

Luokka

Class

Suunnittelija

Designer

Kotipaikka

Home port

 

 

 

 

 

1906

Oden, ex Gwen

Moottorivene

Motorboat

August Westin

Ruotsi/Sweden

1907

Ariel

Amer. 7,5 m

August Westin

Espoo/Finland

1907

Ilkka

Moottorivene motorboat

 

Porvoo/Finland

1908

Lea, ex Berenice

Amer. 7,5 m

August Westin

Helsinki/Finland

1908

Skum

8 mR

 

Ruotsi/Sweden

1910

Styrbjörn, ex Circe

Amer. 7 m

Bruno Westin

Turku/Finland

1910

Mirame

Amer. 8 m

Gunnar L.Stenbäck

Sankt Petersburg

1910

Lucky Girl

 

W. Fife

England

1911

Kitty

10 mR  FIN-1

A. Mylne

Tammisaari/Finland

1911

Edit

8 mR

A. Mylne

Saksa/Germany

1911

Gersime

Moottorialus Motoryacht

Zake Westin

Ruotsi/Sweden

1913

Singoalla

8 mR

Zake Westin

Ruotsi/Sweden

1918

Ahto

Moottorivene motorboat

 

Helsinki/Finland

1920

Ariadne

Kryssare

G.A. Estlander

Ruotsi/Sweden

1920

Irmelin

Salonkivene  Motoryacht

Bruno Westin ?

Imatra

1921

Naja

8 mR

G.L. Stenbäck

Suomi/Finland

1921

Bonito

Salonkivene  Motoryacht

Bruno Westin

Turku/Finland

1922

Caresse

6 mR FIN-2

Zake Westin

 

1923

Airawata

Moottorivene motoryacht

 

Munchen/Germany

1923

Sirkka

Sk 22 m  FIN-37

Zake Westin

Helsinki/Finland

1923

Kerttu

6 mR FIN-5

Zake Westin

 

1924

Monya

6 mR FIN-7

Zake Westin

 

1925

Aglaja

6 mR FIN-1

Harry Wahl

 

1927

Schelm

Sk 22 m2  SUI-18

Zake Westin

Bodensee, Switzerland

1927

Merenneito

6 mR FIN-22

Zake Westin

Helsinki/Finland

1928

Merenneito I

6 mR FIN-22

Zake Westin

Ruotsi/Sweden

1928

Sphinx

8 mR FIN-4

Gustaf Estlander

Helsinki/Finland

1928

Kirppa

15 valör  FIN-11

Einar Olofsson

 

1928

Yoldia

Jooli SXK 60

Butler/Mustelin

Ruotsi/Sverige

1928

Ishtar

Moottorivene motorboat

Blomqvist

Helsinki

1928

Lempo II

8 mR

Gustaf Estlander

Germany

1929

Star

Sk 15 m (15 valör) FIN-3

G.L. Stenbäck

Sipoo/Finland

1929

Pohjantähti

6 mR FIN-27

Zake Westin

 

1929

Isabell ex Silvervingen III

8 mR FIN-5

 

Ruotsi/Sweden

1929

Sikari

Pikavene/motorboat

 

Turku/Finland

1930

Isabella

Kryssare FIN-1734

A. Kvarnström

Helsinki/Finland

1931

Irma Esmeralda

Ketch

Jarl Lindblom

Espoo/Finland

1931

Irma

6 mR FIN-32

Zake Westin

 

1933

Eissero II

Star

Jarl Lindblom

Ranska

1933

Taifun

Hai FIN-17

G. L. Stenbäck

 

1935

Mosca

Ketch

Jarl Lindblom

Italy

1936

Vanora

Ketch

Jarl Lindblom

Helsinki/Finland

1936

Barbro

5 m  FIN-2

G. L. Stenbäck

Helsinki/Finland

1936

Arneta

6 mR FIN-17

Einar Olofsson

 

1936

Ghita

5 m FIN-5

G. L. Stenbäck

Helsinki/Finland

1937

Winga

Turist-kryssare

Jarl Lindblom

Ulvila/Finland

1937

Tuulikki

T-6 M

Jarl Lindblom

Helsinki/Finland

1937

Raili

6 mR FIN-27

Zake Westin

 

1938

Klara Stjärna

6 mR FIN-21

G. L. Stenbäck

 

1938

Lillevi

6 mR GER-68

Zake Westin

Saksa/Germany

1939

Regina

Kryssare S-294

Jarl Lindblom

Djursholm/Sweden

1939

Peter

Yawl

Jarl Lindblom

Italy

1939

Albertina

Kryssare

Harry Relander

Lappeenranta

1941

Hui-Hai

Hai   FIN-104

G. L. Stenbäck

Helsinki/Finland

1941

Alibi

A-boat FIN-12

G.L.Stenbäck

Helsinki/Finland

1942

?

Erstabåt

Jarl Lindblom

 

1943

Miramar, ex Mir

 

Jarl Lindblom

USA

1943

Marjatta

Yawl

Jarl Lindblom

Italy

1945

Ania

Kryssare

G. L. Stenbäck

Helsinki/Finland

1946

Gysingen

A-boat FIN-1

Roy Sherman

Espoo/Finland

1947

Navigator ex Clipper

Kryssare

Jarl Lindblom

Turku/Finland

1948

Lady Irmelin

Kryssare

Jarl Lindblom

Helsinki/Finland

1949

7 still existing Utö-kryssare

 

Jarl Lindblom

Finland

1951

Tuulikki

Ketch

?

Suomi/Finland

 

Täydennetty: 23.3.2014

 

Åbo Båtvarf’ in rakentamia veneitä, jotka yhä ovat olemassa. Useimmista on kuvat näillä sivuille.

Still existing boats built by Åbo Båtvarf. Images of most of the boats are found on these pages.