KLASSIKKOVENE LEA BERENICE MYYTY VIROON - THE CLASSIC YACHT LEA BERENICE SOLD INTO ESTONIA

11.9.2019

Eräs Suomen vanhimmista purjeveneistä, 1908 valmistunut Lea Berenice, on myyty Viroon. Vene on nyt Kärdlan satamassa Hiidenmaalla. One of the oldest yachts in Finland, Lea Berenice, built in 1908, has been sold into Estonia. The yacht is in the Kärdla marina in Hiiumaa (Dagö).

 

Helsingin vesillä purjehti 1980-luvulla vene, joka kiinnitti kokonsa ja mallinsa vuoksi huomiotani. Purjehtijaliiton rekisterinumero oli L-4048, ja vene oli merkitty vuonna 1915 rakennetuksi saaristoristeilijäksi. Vene ei kuitenkaan muistuttanut saaristoristeilijöitä, vaan ennemminkin 1900-luvun alun matkaveneitä. Veneen omistajalla, Arto Saarniolla, oli joitain tietoja veneen historiasta, mutta veneen alkuperää ja veistämöä ei silloin tiedetty.

Erilaisten vaiheiden jälkeen selvisi, että Lea-vene oli nk amerikkalainen 7,5 metrin luokan vene, jonka suunnitteli August Westin  ja Åbo Båtvarf rakensi vuonna 1908. 

Jäljempänä esitettävät veneen vaiheet perustuvat omiin tutkimuksiini sekä maisteri Göran-Fredrik Mustelinin tietoihin ja Pasi Laakson Turussa tekemiin selvityksiin.

Kun veneen historiaa ryhdyttiin selvittämään, tiedettiin, että vene on Åbo Båtvarfin rakentama, sillä veneessä oli ja on edelleen veistämön laatta.  Toinen johtolanka oli erääseen kaappiin ja purjelattaan kirjoitetut nimet "Sarlin" ja  "Lea". Sarlin-nimi viittasi tunnettuun Sarlinien sukuun Paraisilla, mutta kävi ilmi, ettei heillä ollut tällaista venettä. Sattumalta selvisi, että kyse oli turkulaisesta johtaja Onni Sarlinista. Vene löytyi Turun Pursiseuran vene- ja jäsenluetteloista 1940-luvulta. Kävi myös ilmi, että veneen nimi oli aikaisemmin ollut Berenice.

Veneen ensimmäiseksi omistajaksi oletettiin tilanomistaja Alarik Rosenbergiä Uskelasta. Pasi Laakso kuitenkin selvitti Åbo Akademin arkistosta, että veneen tilasi Åbo Båtvarfilta tehtailija August Ramsay Tampereelta ja, että veneen ensimmäinen nimi oli Maria. Vene merkittiin Airisto Segelsällskapin rekisteriin ja mitattiin elokuussa 1908. Ramsay piti venettä neljä vuotta ja myi sen Alarik Rosenbergille 1912, joka antoi veneelle uuden nimen, Berenice. Pasi Laakso on löytänyt veneen tilauksen ja mittakirjan Airisto Segelsällskapin dokumenteista, jotka ovat Åbo Akademin arkistossa.

Vene oli Turussa Airisto Sergelsällskapissa vuoteen 1938 saakka, jolloin se myytiin Helsinkiin ministeri Sokolnickille. Vene oli tällöin edelleen nimetään Berenice. 

Vene palasi takaisin Turkuun vuonna 1943, jolloin M. Rainto rekisteröi sen Turun Pursiseuraan. Johtaja Onni Sarlin omisti veneen vuodesta 1943 ja muutti nimen Leaksi. Hän teetti myös veneelle peruskunnostuksen ja ilmeisesti siinä yhteydessä nimi Sarlin on kirjoitettu kaappiin ja lattaan.

Veneen vaiheet 1950-luvulla ovat hieman epävarmat, mutta tiedetään, että Niemisen perikunta Turusta omisti veneen 1950-luvulla.

Vene siirtyi ilmeisesti 1960-luvulla Poriin, mistä helsinkiläinen Arto Saarnio osti sen vuonna 1982. Vene oli päällystetty lasikuidulla 1970-luvulla ja samalla sen runkoa kölin takaa oli korjattu.

Arto Saarnio myi veneen vuonna 2015 Turun Partio-Sissit ry:lle. Veneen kotisatamana on ollut Ruissalon Telakka. 

Vuonna 2019 veneen osti virolainen purjehtija Boris Ljubtshenko, joka siirsi veneen Kärdlan marinaan Hiidenmaalle. Hän on töissä marinassa ja kertoi aikovansa kunnostaa venettä talvena aikana. Ljubtshenko on myös menestynyt purjelautailija ja jääpurjehtija - hän voitti talvilautailun maailmanmestaruuden talvella 2019 USA:ssa.

Veneen omistajia ja vaiheita

VUOSI

OMISTAJiA

1908

Gustav Ramsay tilasi veneen Åbo Båtvarfilta

1912

Tilanomistaja Alarik Rosenberg, Uskela. Vene ASS:ssä

1920

Rafael Schauman, ASS:n varakommodori

1928

Ragnar Rostedt, lääkäri

1930

Ei enää ASS:n rekisterissä

1934 - 1935 (?)

K.G. (Källan) Källström (ASS) ja Ragnar Pettersson

1938 -  

Henryk Sokolnicki, ministeri

1943

M. Rainto, Turun Pursiseura

1943 -

Onni Sarlin, Turun Pursiseura

1950-luku

Niemisen perikunta, Turku

1960-1970 luku

Vene Porissa

1982 - 2015

Arto Saarnio  osti veneen ja toi sen Helsinkiin

2015 - 2019 

Turun Partio-Sissit omisti veneen

2019 

Boris  Ljubtshenko osti veneen ja siirsi Hiidenmaalle

 

 Yleistä

Rungon ulkopinta päällystettiin epoksilla ja lasikuidulla 1970-luvulla, mutta sisäpuolelta näkyy vankka rakenne. Joka neljäs kaari on teräksestä. Rungon vedenalainen osa on valkoseetriä, yläosa mahonkia, samoin kajuutta. Alkuperäinen kansi oli oregon-mäntyä. 

Kajuutan sisutukset ovat mahonkia, kaappien ja laatikoiden helat Åbo Båtvarfin pronssivalua. Styyrpuurin puolella on ollut tiskiallas, paapuurin puolella pumpputoiletti. Pitkät pistopunkat ovat kummallakin puolella venettä, ja salongissa on leveät sohvat, joissa alun perin oli Pullman-selkänojat. Pentry oli alun perin salongin keulanpuolella ahtaassa paikassa. Keulassa on ollut irroitettava putkisänky miehistöä varten. 

Maria/Berenice/Lea on hyvä purjehtija: vene menestyi hyvin kilpailuissa. ASS:n julkaisussa kerrotaan, että Rafael Schaumanin vaimo oli taitava ajamaan venettä, ehkä parempi kuin miehensä, ja sai veneen kulkemaan hyvin. Arto Saarnio, joka omisti veneen vuosina 1982 - 2015 kertoo, että Lea on paras hänen veneistään. Se on nopea, kestää kovaa tuulta, kulkee tasapainoisesti ja on helppo ajaa. 

 

 

 

History of the sailing yacht Lea, ex Berenice, ex Maria 

Universal Rule - yacht 7,5 m, designer August Westin, constructed by Åbo Båtvarf, Finland, in 1908.  LOA 11,90 m,  B 2,46 m, Depl 5,1 tn, Sail area 72,05 ,2

The information below is based on research work done by myself, by Mr  Göran-Fredrik Mustelin, and by Mr Pasi Laakso in Turku city.

The boat was built in 1908 by Åbo Båtvarf (Åbo Boatyard), and designed by Mr August Westin. Åbo Båtvarf was one of the largest boatyards in Nordic countries, well known of high quality of work, and of many famous yachts during decades. Åbo Båtvarf continued working untill the year of 1954. 

Mr August Westin was very clever designer and business man - he steered the yard until his death, but his two sons - Zakeus (Zake) and Bruno - were also competent in this business. August Westin started by designing and constructing boats based on older rules (e.g. Valörrule), but specialiced himself into the Universal Rule (by Nat Herreshoff). The boats were called "americans". His sons specialized themselves into International Rule (R-boats), and scerry cruisers (square metres), and cruising boats.

Åbo Båtvarf built many "americans" - they were known as seaworthy, fast and steady yachts, used as well for cruising and racing. 

The underwater hull of Lea (Berenice, Maria) is of whitecedar, and the upper part of hull is of mahogany. The original deck has been of Oregon pine. The cabin is of mahogany, and all the mountings and locks are made by the Åbo Båtvarf. In the cabin, on the portside, there was washing sink, on the starboard side a watercloset. Pentry was in the front side of cabin. In the bow there were transferrable beds for crew members.

The yacht has been a prominent sailor, won many races. The Universal Rule-boats are known for their seaworthiness, they are fast, but also suitable for holiday-cruising. Mr Arto Saarnio, who owned the boat 30 years, tells that Lea has been best of all his boats: she is fast, tolerates heavy wheather, and is well balanced and easy to steer.

 Mr Pasi Laakso has tried to find drawings of this boat in archives, but he says that the work has to be continued. 

In 2019 the yacht was sold to Mr Boris Ljubtshenko, Estonia. The yacht has been transferred into the harbour of Kärdla, northern coast of island Hiiumaa (Dagö in Swedish and German).