TAPIO LEHTISEN MERIROKKO-ONGELMAT

22.11.2018

Tapio Lehtisen veneen pohja on merirokon ja hanhenkaulojen peitossa. Virheellisiä tietoja kiinnittymisenestomaalien käytöstä Suomessa.

Mediassa on kerrottu merirokon ja hanhenkaulojen aiheuttamasta ongelmasta, ja viitattu tietoon, ettei Suomessa saa käyttää kuparia sisältäviä maaleja. 

Kupariyhdisteet on hyväksytty EU:ssa ns antifoulingmaalien tehoaineksi ja Suomessa on TUKES rekisteröinyt useita kuparia sisältäviä valmisteita kiinnittymisenestomaaleiksi, joita voidaan käyttää alusten pohjissa. Tehoaineet ovat mm kuparioksidi ja kuparitiosyanaatti. 

Helsingin Sanomien mukaan Lehtisen veneen pohja on maalattu Maritimin markkinoimalla maalilla. Maritim Oy:n tuotepäällikön Sebastian Blechingbergin mukaan (HeSa 21.11.2018) Suomessa ei saa käyttää kuparia sisältäviä valmisteita. Kuitenkin Maritim Oy:n omaan tuotevailikoimaan kuuluu Internationalin valmistamia kuparipitoisia maaleja (kauppanimi Trilux), jossa tehoavana aineena on kuparitiosyanaatti. 

Internationalilla on myös sellaisia maaleja, joissa ei ole kuparia, vaan sinkkioksidia sekä sellainen, jossa on sekä sinkkioksidia että kuparitiosyanaattia.

Lehtisen veneen pohja on ilmeisesti maalattu näillä maaleilla. Ongelmana on se, etteivät sinkkiyhdisteet ole kuparin veroisia teholtaan. Sinkkiyhdisteiden soveltuvuutta tähän tarkoitukseen on tutkittu jo 1960-luvulta lähtien, mutta tulokset ovat osoittaneet, etteivät sinkkiyhdisteet anna riittävää suojaa merirokkoa ja hanhenkauloja vastaan.

Valittavana olisi ollut kuparioksidia sisältäviä maalejakin, sillä niitä myyvät monet venealan liikkeet, maalikaupat ja rautakaupat.