Svea kunnostetaan - Svea will be renovated

 

Kesäkuussa otti Saksasta yhteyttä Jan G. Rautawaara, ja kirjoitti ostaneensa ruotsalaisen Svea- nimisen veneen. Svea on tarkoitus korjata ja entistää aikaisempaan kuosiinsa. Vene oli ollut Saksassa useita vuosia huonolla hoidolla. Freundeskreis Klassische Yachten (FKY) oli oivaltanut veneen historiallisen merkityksen, ja pitänyt sitä uhanalaisten listalla.

Vene on kuljetettu Jan Rautawaaran omalla ”Unterelbe” laivalla telakalle korjattavaksi.

Kyse on veneestä, jonka autokauppias Mats Linden osti sattumalta 1995 huutokaupasta. Tarkoitus oli hankkia auto, mutta huutokaupan päätyttyä Mats oli veneen omistaja. Hän osallistui Svealla Tukholmassa Riddarfjärdenillä järjestettyihin kilpailuihin 1996 ja 1997. Näin Svean siellä ja sain sen kuvatuksi. Linden kertoi tuolloin, että perimätiedon mukaan Svea on kansainvälinen seiska (7 mR) ja tehty Suomessa 1900-luvun alussa Nobel’in firmalle Pietariin.

Svea ei oikein näyttänyt kansainvälisen säännön mukaan tehdyltä veneeltä, eikä sitä löytynyt Turun veneveistämön valmistamien veneiden joukosta. Myöhemmin selvisi, että veneestä tiedettiin Ruotsissa hieman enemmänkin, mm suunnittelijaksi mainittiin G. Geitlin ja valmistajaksi Borgå Båtvarf.

Frisk Bris kirjoittaa vuoden 1914 numerossa 171 sivulla 97 “Den mest imposanta yachten här (Borgå Båtvarf) är en af ingeniör Gabr. Geitlin till Petersburg konstruerad amerikansk 7-meter, väl den enda amerikanska yacht nybyggd i år på finsktvarf. Bordläggnings materialet är mahogny och arbetet godt.”

Artikkelin lopussa on luettelo Borgå Båtvarfilta tilatuista veneistä:  " 1 st  7 m amerikansk, material mahogny, beställare Bureau Vega (Nobel), konstruktör Ing. G. Geitlin".  Bureau Vega oli agentuurifirma, joka välitti Suomessta Venäjälle koneita ym teollisuustuotteita, myös veneitä. Sillä oli Pietarissa toimisto, jonka venevälityksestä vastasi Geitlin (Pekka Barck; Finlands segeljakter).

Svea tuotiin Venäjän vallankumouksen jälkeen Ruotsiin, joko 1918 tai 1920 luvun alussa. Varmaa tietoa ei tunnu olevan. Svenska Dagbladet kirjoitti 8.9.1996  Sveasta otsikolla “Nobels kappseglare fick bilhandlaren på fall”, että kun vene oli tuotu Ruotsiin “båten köptes 1927 av en familj Lidstrand (Bo Liedstrand, JR lisäys), som hade förbindelser med Nobel. Liedstrand bytte namnet på Svea till Peggy och byggde en ruff på henne”.

Bo Liedstrand oli KSSS:n jäsen ainakin 30-luvun lopulla ja Peggy oli KSSS:n venerekisterissä.

______________________________________________________________________________

 

In June 2013, Mr Jan G. Rautawaara informed me that he bought a Swedish old boat by name Svea. His purpose is to repair the yacht and return her into original shape. He found the boat in FKY’s (Freundeskreis Klassische Yachten) list of endangered yachts.

Svea is now in Wischafen.

I had a pleasure to meet Svea in 1996 and 1997 at the Gaff Yacht Society’ s regatta on Riddarfjärden, middle of Stockholm. The owner of that time, Mr Mats Linden, bought the boat previous year at auction even though his purpose was to buy a car !

Mr Linden informed that Svea is Int. 7 mR and constructed in Finland for the Nobel Company in Sankt Petersburg. For me the lines of Svea didn’t correspond to International Rule-boats. No reference was found in litterature to a boat resembling Svea. 

However, Mr Jan Rautawaara had more information. He told that Svea is said to be constructed by Borgå Båtvarf 1914, and the designer’s name is Geitlin.

Indeed, the magazine Frisk Bris, published in Swedish language in Finland, presented in 1914 the boats under construction at the Borgå Båtvarf, and wrote as follows: ”Most interesting yacht at the Borgå Båtvarf is by Gabr. Geitlin designed American 7 m (Universal Rule),  for Sankt Petersburg. Evidently the only one Universal Rule-boat under construction at any Finnish boat yard this year. Boards are of mahogany, and quality of the work is high. ”

At the end of the article the magazine lists boats ordered of Borgå Båtvarf, including following yacht: ”1 pc, American 7 m, material mahogany, subscriber Bureau Vega (Nobel) S:t Petersburg, designer G. Geitlin.” Bureau Vega was an agency company, selling Finnish industrial products, incuding sailing and motor boats and ships, to Russia. It had a large office in Sankt Petersburg, and Mr Gabriel Geitlin was responsible for the boat marketing (source: Pekka Barck, Finlands segeljakter, 2003). 

Svea was transported from Sankt Petersburg into Sweden either in 1918 or at the beginning of the 1920’s (not verified). The Swedish newspaper Svenska Dagbladet wrote in 8th Sept. 1996 that Svea was bought in 1927 by the family Lidstrand (Bo Liedstrand, correction JR), who had connections with  the Nobel Company. Liedstrand changed boat’s name Svea to Peggy, and built the new cabin.

Bo Liedstrand was member of the Kungliga Svenska Segel Sällskapet KSSS and Peggy is found in the yacht register.