Utö-risteilijät Utö-kryssare

Sodan jälkeen tarvittiin veneiden rakentamiseen – niin kuin koko yhteiskuntaan – piristysruiskeita, ja Jarl Lindblomin tehtäväksi annettiin suunnitella sopiva vene sarjatuotantoon. Hän suunnitteli veneen, jonka nimeksi annettiin Utö-kryssare ja Åbo Båtvarv aloitti sarjatuotannon. Veistämö teki 14 venettä ja niistä ilmeisesti 7 on vielä jäljellä.

Vene herätti huomiota sillä sen mitat – 12,5 metriä pituutta ja uppouma lähes 6 tonnia- tekivät Utö-kryssaresta suuren veneen siihen aikaan. Veneen havaitsee oitis Lindblomin suunnittelemaksi, hänen tavaramerkkinään olivat leveä perä ja voimakas ketka sivuprofiilissa. Jarl Lindblomin tunnistaa niin Utö-risteilijän kuin Reginan, Irma-Esmeraldan, Daphnen ja Gullkrona-kryssaren linjoista. Utö-risteilijät ovat olleet matkapurjehtijoiden suosiossa vakaana ja asuttavana veneenä.

Enemmän tietoja ja kuvia Utö-risteilijöistä on yhdistyksen seuraavilla sivuilla www.kolumbus.fi/k.voutilainen/utotesti.html

After the war the boatbuilding – as well as the whole society - needed stimulants, and boat designer Jarl Lindblom was asked to make a plan for a cruising boat which should be suitable for serial production. The famous Åbo Båtvarv built 14 boats, which were named as Utö-cruisers on basis on the far-away-light house and pilot island in Gulf of Finland. Evidently 7 of those boats still exist.

Boat woke up great attention in Finland and in Sweden – it´s relatively large, 12,5 metres with almost 6 tons displacement. The lines are typical for Lindblom – his trademark has been broad rear and strong curves in side profile. Same lines and planning can be recognised in lines of Daphne, Irma-Esmeralda, Regina, Gullkronakryssare and others.

More information and pictures can be found in Utö-cruisers homepages www.kolumbus.fi/k.voutilainen/utotesti.html